Jump to content

Utforming av skaft


EirikFlo89

Recommended Posts

Hei.

Sliter litt med utforming av skaft, jeg har et knivblad der tange skrår ned bakover.

Så du kan si at vist jeg borrer et loddrett hull ned i skaftemnet, så vi tuppen på knivbladet peke ganske så mye ned.

Vist jeg skal lage den slik at den får en fin linje fra bakerst fra skafte til fremst på knivtuppen, må jeg borre hullet til tangen på

skrå nedover i skaftet. Er det normalt?

 

Det er et slikt blad:

http://www.sloyd-detaljer.no/kategorier ... en-pid3615

 

Dette er mitt andre forsøk på å lage kniv, første ble misslykket!

Men som sagt så sliter jeg veldig med utforming av skaftet også, klarer ikke helt å se for meg hvordan den skal se ut.

Prøver å tegne, men dette er vel noe som kommer etter hvert eller?

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok helt normalt. :D Jeg bruker å legge bladet på ett ark og tegne dette av. Tegner da hele bladet med tangen so skal inn i bladet. Tegner så skaftet. Bruker blyant så det er lett å viske ut det en ikke liker....

 

Etter du har tegnet og er fornøyd, klipper du dette ut som en mal. Dette legger du opp på skafteemnet og tegner av. Da tegner du og tangen. Da har du vinkelen du må bore. Sikkert mange måter å gjøre det på, men slik gjør jeg det og det fungerer for meg. :D

Link to comment
Share on other sites

Du trenger vel ikke bruke hele tangen? Hvis det ikke er en kniv til hugg, og hardt bruk.

Normalt er vel å kappe litt over halvveis, og slipe/frese spor som lim kan feste seg i.

Lag et romslig hull innvendig, ved å bikke skaftet frem, og tilbake etter å ha borret et stykke ned. Husk å stoppe for å tømme for spon under prosessen.

Hold hele tiden øye med tilpasning stål/tre på skaftet. Det er ikke her du ønsker utvidelse :wink:

Gjør du det riktig, og samtidig bruker passende fil, er det rimelig lett å få tilpasset vinkel på blad, og skaft etter eget ønske :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...