Bivdi Posted October 8, 2008 Share Posted October 8, 2008 Noen som vet hva forholdet er for elg/elgokser? Hva er f.eks rundvekten av en elgokse på 200kg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
videlgen Posted October 8, 2008 Share Posted October 8, 2008 Litt usikker på hva du mener i ditt spørsmål,men slaktevekt har blitt regnet sånn grovt 55% av levendevekt. Legger ved en link hvor du kan finne vekter på alle dyr,og geografiske forskjeller ! http://www.hjortevilt.no/Rapportering/I ... C3%B8sning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bivdi Posted October 8, 2008 Author Share Posted October 8, 2008 Takker, det var det jeg lurte på. Har diskutert litt med kompiser. Jeg mente at rundvekten av en elg er nesten dobbel så mye som slaktevekten og det er stemmer jo (nesten). Ganske sykt å tenke på at det faktisk vandrer rundt dyr på over 700kg i skogen her i Norge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bivdi Posted October 8, 2008 Author Share Posted October 8, 2008 Til orientering, fra wikipedia: En alaskaelg, som regnes som den største av underartene, skutt i 1897 er den største elgen som noen gang er målt. Den hadde en skulderhøyde på 234 cm og veide 816 kg Jeg trudde faktisk at dem var enda større, men det er vel monstergevirene som får dem til å virke SÅ mye større enn de skandinaviske elgene. Men bevares, de er jo store da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts