Jump to content

Barnes TSX 55GR 22-250 1:14


Bluto

Recommended Posts

Hadde lest meg litt opp på hva jeg ville lade i Sakoen min. Hadde kommet frem til at 55gr måtte være fin kule vekt i min Sako 85 22-250rem med 1:14 stigning. Hadde tenkt fra starten av å bruke Nosler Partition men fikk forklart at den kan bli litt heftig til ting som skal spises. Var innom en våpenbutikk og der stod det noen esker med Barnes 55gr TSX (22444) disse ble med meg hjem.

 

Kommer hjem og finner frem ladebøkene og der har jeg ikke ladedata for denne kulen. Var sikker på at jeg hadde dette men det hadde jeg ikke... Noen som har noen linker med Norma krutt og hylser?

 

Tok som vanlig å googlet litt på kammeret og da sies det flere ganger at 55gr HOMOGENE kuler ikke er lette å stabilisere i 1:14. Lærte at det er lengden på kula og ikke vekten som har noe og si, all lærdom er god lærdom sies det :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ser at Barnes sin tabell slutter på 53 grain kula. Og, de har 1:14 snurr i løpet. Selv om.... i sin egen ladebok, skriver de at 1:12 kreves, for å stabilisere 53grain kula de har.

http://www.barnesbullets.com/wp-content ... tonWeb.pdf

 

Aliant reloader 15 er ifølge brennhastighetstabeller "likt" N140 og Normas 203B

 

Hadde ladet en stige fra bunn av tabellen, der, siden kula er to grain tyngre enn den i tabellen. Kan være det går kjempefint, med tanke på stabilisering. Men, er mulig at du må høyt på tabellen, for å få hastighet nok til å stabilisere kula, siden du er i grenseland. Fasit er vel forskjellig fra våpen til våpen, der

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for godt svar :)

Blir mye grå hår på meg med dette "prosjektet" er i starten av lade karrieren og har handlet meg en 22-250 og fikk tenning på å skyte blinker på varierte hold på max 400/500m med denne. Ikke det beste "semi langholds" kaliberet men det er nå den jeg har. Men er mye og lære før jeg er i mål, så jeg får bare klatre stigen og lære over tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...