Jump to content

30.06 lading i kort løp


edorf

Recommended Posts

Lurer på kule og krutt valg til 30.06 med 45cm løp. har Hausken std demper. er litt redd for høyt trykk i demper. kula skal brukes til hjort. bruker i dag fusion 180grs. frabrikk ammo, men skal lade noe selv nå til denne rifla.. (bruker dere standard lade data til kort løp de fleste data er på mye lenger løp)

Link to comment
Share on other sites

Mine løp er noen cm lengre enn dine.

 

Men tar utgångspunkt i det samme.

Starter alltid på minimum, kronograferer og ser etter trykk tegn mens jeg jobber meg oppover.

 

Jeg ligger alltid godt under max ladninger uansett.

Og går for moderat hastighet med en tung kvalitetskule.

 

180gr accubond i 700m/s går igjennom en hjort uansett vinkel :wink:

Link to comment
Share on other sites

En ting som er helt sikkert er at Hausken SD228 demperen din vil få "kjørt" seg endel.

Levetiden på den kan bli noe redusert vil jeg tro.

Om du ikke skyter så mange skudd med den, bruker den aktivt på bane, jaktfelt etc, men bruker den til "litt" trening, og de obligatoriske skuddene for storviltprøven, vil den jo både holde og fungere. Men det blik endel mer trykk og belastning på den med såpass kort løp.

Link to comment
Share on other sites

Av krutt vil jeg anbefale vihtavouri 150 og 550 og norma 204. Da er det meste/alt forbrent ved munningen. Hastigheten man får med 550 (uten trykktegn) i et kort løp og 165 grain kule er meget bra.

 

Om du vil snakke ladedata, kan vi evt starte med en pm :)

 

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Ja demperem får kjørt seg den, den børsa blir kun brukt til skyte prøven pluss noen trening skudd å jakt da på hjort i bratt lia. så den holder nok en stund. er ny innen hjemme lading så greit me noen tips. er ute etter en lading som er mest skånsom mot demper samt bra presisjon trenger ikkje max fart, blir korte hold. bø jakt og lettere tereng er de 6,5en som blir me meg.

 

Langlo kommer til bake til deg om ladedata når eg har handla noe nytt krutt å kuler

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...