Jump to content

Usikkerhet rundt pistolsøknad


Bartemannen

Recommended Posts

Er litt usikker rundt muligheten for å søke en pistol.

 

Har leste gjennom våpenloven, forskrifter, rundskriv og her på Kammeret par ganger.

 

Har i dag ingen egne håndvåpen.

 

NROF

Har vært medlem av NROF en stund. Deltar godt på treninger og stevner. Min NROF avdeling har ikke gjennomført sikkerhetskurs på en stund så jeg skyter da det som heter Nivå 1 (tilsvarende sivilt "Nybegynneren" i henhold til Politiets rundskriv).

Det vil si at jeg bruker en av avdelings låne-Glocker hver gang

 

Sivil pistolklubb

Sporten interesser meg såpass at jeg i høst har meldt meg inn i sivil pistolklubb. Har der gjennomført sikkerhetskurs, og deltar også der godt på treninger og stevner.

Som med NROF bruker jeg da klubbens lånepistoler/revolvere.

 

Dilemma

Dette er en sport som fenger meg og jeg trener ganske bra. Men selv om lånepistol/revolver er ok, så går det mye tid hver trening da jeg ofte får forskjellige våpen hver gang. Nytt siktebilder, uvante grep, forskjellige avtrekk etc.

God trening allikevel, men altså ikke optimalt utbytte av slikt.

 

Dilemmaet mitt at jeg ikke har vært medlem av denne sivile pistolklubben lenge nok til å kunne søke håndvåpen kun gjennom dem. Men jeg har jo vært medlem av NROF lenge nok.

 

Kan jeg søke en 22LR basert på:

1. Over 6 måneders medlemsskap i NROF.

2. Sikkerhetskurs i sivil pistolklubb.

3. Har jo selvfølgelig medlemskort i begge klubber.

4. Dokumentert god aktivitet i både NROF og sivil pistolklubb.

5. Deltagelse på 7 stevner siste halvår.

6. Plettfri vandel og naturlig nok (vil jeg tro :D ) egnet til eierskap

 

Hva tror dere? Er det mulig eller må jeg vente 4 måneder til for å kunne søke?

Link to comment
Share on other sites

å kjøpe våpen til NSF må du nok vente i henhold til gjeldene regler.

 

For NROF kan jo denne være verdt å sette seg inn i

 

http://www.nrof.no/images/Marketing/Sky ... 20NROF.pdf" target="_blank

 

punkt 2.2 sier følgende

 

Minst vært medlem de siste 12 måneder, men helst 24 måneder, og ha betalt inneværende års

kontingent

2. Minimum å ha gjennomført skytterkurs nivå 1; ” Sikkerhetskurs” og «Skytekurs nivå 2»

3. Skytteren skal ha minst 8 godkjente skytinger i løpet av siste 12 mnd., med den omsøkte

våpentypen.

 

så du må nok vente 4 mnd til eller 6mnd til i NROF.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde den bare gjaldt dersom man søkte tildeling av våpen fra Forsvaret. Spesielt siden det står at våpenet skal registreres i NROF våpendatabase. Kan ikke se at privat-eide våpen skal registreres der?

Men det er mulig at du har rett at det gjelder generell påtegnelse fra NROF også når man søker ervervelse av egen pistol.

 

Skal man trekke det langt så skal man per def da kunne søke revolver?

Skrivet gjelder jo halvautomatiske våpen og det inkluderer ikke revolver (http://no.wikipedia.org/wiki/Selvladend ... v%C3%A5pen" target="_blank)

Link to comment
Share on other sites

Fornuftig forslag @Hassel. Får ta en utskrift fra nrof.no og besøker kammeret (altså det fysiske kammeret) til uka å ta en prat. Verste man kan få er vel et nei.

 

Vet du eller andre om når man snakker om antall stevner ifm ervervelse om man snakker om stevner innenfor kalenderår eller rullerende 12 måned?

Link to comment
Share on other sites

Vet du eller andre om når man snakker om antall stevner ifm ervervelse om man snakker om stevner innenfor kalenderår eller rullerende 12 måned?

 

Rullerende 12 mnd. er det som praktiseres av mitt våpenkontor.

Hadde vel blitt ganske mange våpensøknader å behandle i desember ellers.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...