Jump to content

Ny CAS rifle


blackhawk

Recommended Posts

Det ble en Henry Big Boy i 44 magnum.

 

Da ble det en ny rifle til fordel for å styre rundt med bud på brukte rifler i samme kategori til CAS skyting. Har blitt noen runder med å by på div Marlin men de ender jo opp på nypris av denne, samt jeg ikke har falt for Uberti og Chiappa når jeg har vært og sett på disse.

Ja jeg vet denne ikke er i toppsjiktet når det gjelder hastighet og ladetid, men jeg skal ikke vinne wm eller noe slikt, er kun med for å ha det moro og nyte det sosiale opp mot at man treffer det man sikter på :-)

Denne kommer pent pakket med testpapirer og bruksanvisning, samt livstids garanti opp mot deler og feil. Demonterte og pusset denne godt ved ankomst hjem i dag, pen finish på alle deler, jevn og blank blånering samt pent polerte messingdetaljer. Låskassen er i messing, pen utvendig og innvendig med lite maskineringsmerker, tilpasning stål/ treverk er også pent utført uten noen ting å sette fingeren på.

Treverket er Amerikansk valnøtt, pene linjer men denne epoxy finish er vel ikke min sterke side så den blir nok fjernet etter hvert.

Siktene er store og tydelige så til CAS tror jeg dette blir bra da det er mye luft i baksiktet.

Ladegrepet er glatt og mye bedre enn forventet, ladebøylen er bygget for å hindre klem av avtrekksfinger ved rask repetering, noe av det beste jeg har sett på fabrikkvåpen, dvs at bøylen er romslig rundt avtrekker.

Har ladet opp og dratt noen "blanks" gjennom, med feilfritt resultat og ingen "lugging".

 

Da gjenstår det å teste den med live ammo, gleder meg litt til å få prøvd den på banen og se om jeg fortsatt er like entusiastisk :-)

Link to comment
Share on other sites

2m7zxx2.jpg[/img]

ps: bilde fra Henry og ikke tatt av meg :-)

Det ble en liten tur for å teste med CAS ladninger i dag, 5.5 grn N320 med en 209 gr RN foran i magnumhylser.

Matet upåklagelig med et behagelig glatt ladegrep, klarte å få bra tempo uten å få finger i "western klem" :-)

Ble en kort seanse da man hadde andre forpliktelser, men onsdag blir det litt mer testing om været tillater, ble ikke presisjonstesting i dag men traff greit tross kalde fingre.

Inntrykket så langt er at den føles raskere enn Marlin, og den er litt avhengig av et siste knepp på bøylen for å låse, litt ala Marlin men mye glattere ladebevegelse og meget rent avtrekk.

 

Denne har ikke halvspenn eller manuell sikring, man kan legge hane frem ved ladd våpen da den er bygd for dette iht de krav de har "over there".

Finishen glinset flott i solskinnet i dag og viser dybde i blånering og polering av messing. Så lang er jeg overbevist, den er forberedt for kikkertmontasje men denne er fritatt for slikt hos meg. fortsettelse følger på presisjonstesting med og uten magnum :-)

Link to comment
Share on other sites

Da ble det rundt 200 skudd totalt i dag, fabrikk rem 180 grn og AE 240 grn, presisjonen på 50 m var tilfredstillende, skutt stående med reim. Holdt meg innafor en snusbox og det er bra med åpne sikter og stående. CAS ladningene ble litt fislete og må få litt mer futt men alt fungerte uten en eneste feil. Avtrekket er meget bra, igjen måtte jeg legge merke til det da det er meget rent. Da gjenstår bare en oppgradering av CAS ladningene så tror jeg at man er tilfreds. Konklusjonen er at jeg er meget fornøyd med rifla.

Link to comment
Share on other sites

Dersom en allerede har 6 jaktvåpen i garderoben, åpner CAS (eller f.eks NSU for den del), for innkjøp av egnet våpen til desse grenene?

Eller må en basere seg på å nedskalere garderoben for å få plass?

 

BTW: Nydelig rifle, har en lever i .357 magnum som er rimelig gøy å bruke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...