Jump to content

Bayersk viltsporhund


DoctoRoy

Recommended Posts

Kan en lovlig bruke bayersk viltsporhund som løs på drevet halsende hund i forbindelse med hjortejakt?

Har fått opplyst at maks høyde er 41 cm for jagende hund på hjortejakt og at bayersk viltsporhund har en standard som sier:

Størrelse

Hanner 47 - 52 cm

Tisper 44 - 48 cm

Ingen toleranser opp eller ned

Link to comment
Share on other sites

@DoctoRoy: En bayersk viltsporhund eller på tysk "Bayrischer Gebirgsschweisshund" er en hund som har kun ett bruksområde, nemlig ettersøk av kløvvilt! "Schweiss" betyr i det tyske jegerspråket blod, da kommer hundens profesjon veldig klart og tydelig frem.

Link to comment
Share on other sites

Takker for informasjonen angående opprinnelig bruksområde. Det var forsåvidt ikke det jeg spurte om da jeg vet at denne hunderasen brukes som på drevet halsende hund i forbindelse med hjortejakt. Spørsmålet er heller om rasen som sådan er eksplisitt unntatt forbudet om overskridelse av max mankehøyde for på drevet halsende hund i forbindelse med hjortejakt. Det kan være med bakgrunn i det du sier om ett bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

Den er ikke lovlig til på drevet halsende hund, men den kan brukes som støtende hund. Det betinger at den "legger av" innen 10min

Den kan også brukes som bandhund. Vet ikke hvordan det vil funke på hjort, men har vært med å bruke den på elg med godt hell :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bruker bayersk viltsporhund som drevhund, hun er ganske liten også, veldig fin hund med ekstremt høy fart gjennom skogen.

Eneste som er litt problematisk er å finne en god partner, da hun er invandrer i sverige og svenskene vil holde blodet sitt rent! haha.. som sidetrack: Kennelklubbenes vedtekter virker være av det 3. riket a 1942

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...