Jump to content

Identifisering av gammel hagle( mest troligt svartkrutt).


allababa19

Recommended Posts

Hei, Har ryddet på loftet jeg overtok av familie og i en krok fant jeg en hagle, denne har min bestefar brukt for minimum 50 år siden!

Han arvet den av sin far!.

Da jeg også fant en kiste med svartkrutt og bly regner jeg med at det er en svart krutt hagle.

 

Problemet er at jeg finner ingen annen merking på den enn et stempel under løpet( fjernet tre stykket i front) der er det stemplet: 13959 eller 13950( litt vanskelig og lese pga rust).

 

 

 

20141203_035801_zpsjxsqct9h.jpg[/url]

 

 

 

20141203_035744_zpscyvubwrj.jpg[/url]

 

 

20141203_035920_zpsbgpv5z4q.jpg

 

 

 

20141203_035841_zpsc4k82xr8.jpg

 

 

 

20141203_035821_zpsu2jmg1hy.jpg

 

 

20141203_035801_zpsjxsqct9h.jpg

 

 

 

Noen her som vet hvilken fabrikat og modell og kaliber dette kan være?.

 

Hagla, har desverre ikkje vært innsmurt sist den var brukt og løpet har en del rust, så dette er et ubrukelig våpen menn fin som pynt for og hedre di gamle!

Link to comment
Share on other sites

Dette er trolig ei hagle bygd på en M1867 norsk eller svensk 12mm Remington. Enten borret opp eller den har fått nytt løp, hadde vært fint om du oppgav kaliber.

Av mange grunner bør du IKKE skyte røksvake patroner i denne, egentlig bør den neppe skytes med i det heletatt. Puss og olje den og heng den på veggen, der hører den hjemme.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar :). kaliber har jeg ikkje aning om, men diameter i munningen er: Ø14,2. Diameter i låsekassen: ca Ø 18.

Du vet vel gjerne hvilken kaliber dette vil passe? :).

 

Har funnet samme nummer stemplet på låsekassen( tok bort kolben og da dukket det opp nummer der også :).

så tror nok at løpet er orginalt, men muligens borret uten at jeg vet!

Samt har funnet et 7 tall på løpet helt inn til låsekassen på løpet!.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

ser for meg ut som det er ei husqvarna hagle,de hadde akkurat det kinnstykket på kolben(litt spesiell firkanta fasong),og etter målene du oppgir tror jeg dette er ei 16cal,disse har 65 kammer og er for svartkrutt,ikke skyt moderne ammo i den-

har ei slik selv,men som er noen år nyere

de kom med sikkerhets hane;lås på hanen i 1901,så denne er nok fra før det

men de starta og produsere dem i 1877.

og som en tidligere sier bygget på M1867 militær kasse.

men jeg ser den har dobbel ekstraktor og har ikke sett det på husqvarna før så det kan og vere ei Larsen/Schou eller I.R Tenden produsert rolling block hagle,men de startet med sikkerhets hane omtrent samtidig,og er bygget på samme M1867 kassene er egentlig kun navn på produsent som forandra,det er i utgangspunkt samme våpenet,sett utfra et bruk standpunkt,for en samler kan nok navnet bety litt men i praksis ,nei. og denne er nok og rekne som antikk, (uten at jeg kan 100%garantere det)(fra før 1890) og slik sett registreringfri.

flott på veggen,men få en våpenkyndig og kikke på før du evt bruker den.

Godt nyttår til deg og dine.

(måtte bare endre litt og ta med dette,kikket litt på min egen, den har og dette 7 tallet stempla forskjellige steder på mek deler,er ikke helt sikker men kan vere en mod betegnelse fra Husqvarna,vet de hadde en mod 7.men etter det jeg vet var dette i riflekalibre kan ikke si jeg har hørt om mod 7,hagle,haglene hadde mod betegnelser fra mod 10-mod14.og de norske kongsberg het mod 22)

mvh jrr50

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...