Jump to content

Omkamring av TRG-22 ?


Akevitt

Recommended Posts

Kjør på. Når du da har tilpasset løp har du "systembørse". Min er i .260 og .308, samt et løp til i 6,5x47 jeg ikke har tilpasset helt enda da hylser til de to andre er gratis. Et kort .260 løp til trening, jaktfelt og middels langt hold. Et langt til konkurranse og ellers når en vil snobbe seg litt og .308 løpet når en ikke gidder å lade. Skrus ut og inn med biltema ojlefiltertang. Ønsker meg et .338 Federal løp i passende lengde. Da er den komplett til det meste.

 

Edit: Og det er enda et kaliber med gratis hylser.. Gratis er bra!

Link to comment
Share on other sites

Satt og å smådrøymte om ei omkamring av TRG'n.

Men kva får ein igjen? Med pipeskift, ladeutstyr og nye komponenter, kanskje til og med ein ny lyddemper så kjem morroa fort på 10-15000kr.

Kva vil ein få med og skifte frå 308win til noko anna som går i kassa? Betre presisjon? Flatere kulebane? Mindre vindavdrift? Muligens litt men har det praktisk betydning for den bruken rifla blir brukt til...

Ein kjedelig realitet er nok at for den prisen så får ein rimelig mykje ammo / ladekomponenter som ein kan skyte for.

 

Om ein skal gå frå den enkle, presise, altetende 308win kamringen og prøve noko anna.

Det er allrerie mange TRG rifler kamret for 6.5x47 patronen, kva om ein tok ein heilt ut med 260AI?

Var akkurat ute på boda og fiska fram ein heimedreia dummy 260AI patron, og den mata fint opp frå TRG magasinet.

260AI er vel den patronen som vil gje mest yteelse i ein TRG-22 kasse med begrensning på max 75mm patronlengde i magasinet og rimelig trang utkasteropning.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Har ikke sett denne tråden. De snakket stort sett om presisjonsproblemer.

 

Jeg er interessert i om TRG22-magasinene fungerer normalt med korte 6,5x55 patroner.

 

Jeg har tidligere hatt både kort Rem700 og kort Win70 i 6,5x55 for å redusere sluttstykkevandringen på ladegrepet.

 

Trikset med å sette kulene dypere i 6,5 fabrikkammo fungerer fint hvis friflukten i pipa er tilpasset.

 

Jeg er helt enig med den svenske trådstarteren; det er mye bedre å tilbringe tid bak rifla med fabrikkammo enn å sitte ved en ladebenk når tidsklemma er som verst.

Link to comment
Share on other sites

Interesant vinkling det der Torf.

Har liggende 6.5x55 hylser og meget mulig nokre 6.5mm 100gr scenar kule heime som eg kan lade opp nokre dummy kuler til magasin testing.

Ser lapua oppgir 75mm som sett lengde for den 100gr kula, er det samme målet som rekrutt ammoen er i? eventuelt kunne du finne ut kva tatal lengden er?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke rekruttammo i huset nå dessverre.

 

Tidligere brukte jeg ammo med den gamle 120gr Sierra SMK i en M70 kort med 1-10" stigning med meget bra resultat. Veldig fin jaktfeltladning med liten rekyl. Den gikk også veldig fint med Sierra 85gr HP og 100gr HP.

 

Jeg vurderer ei ny 6,5x55 pipe med 1-9" i en Sako 75 med kort/308-kasse.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha!

 

Har bare skutt noen få skudd med TRG22 og det ga mersmak. Jeg skyter mest frihånd og da er det stor fordel med liten rekyl. 308 fabrikk matchammo er "tung og treg". Det nærmeste man kommer "rimelig" mengdetreningsammo i 308 er 9,7g Norma Golden Target. En TRG 6,5 rekrutt er fristende.

 

55gr 223 og div 6,5x55 er patronene å skyte med for den som vil skyte mye hvis man er i tidsklemma. Da må man også huske på å ha 1-12" løp i 223'en..

 

Jeg har hatt et av de travleste årene noen sinne utenfor skytebanen. Allikevel har jeg greid å få ut ca 1000 308, 3000 223 og 5000 22lr med boltrifle på bevegelig mål på elektronikk. Skulle jeg ladet selv hadde antall avfyrte skudd vært en brøkdel. I grovkaliber har jeg stort sett skutt 146gr NATO siden tidenes morgen men nå skal jeg gå over til 6,5 pga tilgang på "billig" ammo med matchkvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...