Jump to content

Hjelp til ID på gammel rifle (munnlader)


Skilgannon

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

L. Eriksen var en av de litt mer kjente Kristiania-børsemakerne fra midten av 1800-tallet. Sideblikkene hans hadde ofte form av en fugl, noen ganger litt forenklet, og han benyttet mye flammebjerk i skjeftene. Det meste jeg har sett av produksjonen hans har vært relativt tradisjonelle rifler (som jeg antar din har vært).

 

Jeg har vært så heldig å få fatt på noe av det særeste jeg tror han har laget - et hyperspesialisert krypskytter gevær, som jeg dessverre mangler bakkolben til.

 

IMG_4592_zps2d226b5b.jpg

 

Det spesielle med denne er bl.a. at pipen er en gammel kassepipe fra sent 1600- eller tidlig 1700-tall. Denne er skåret over, gjenget opp og kan skrus tilbake og låses med en "skyver" som låser den i riktig vinkel hvor riflingen stemmer 100 % når den låses på plass med skyveren. Man sitter dermed med en perkusjonspistol eller en perkusjonsrifle (om de sammenmonteres og jeg får laget en bakkolbe) og ingen del er mer enn ca 40-45 cm lange. Genialt!

 

IMG_4593_zpse3bd5408.jpg

 

Bakkolben glir inn i en temmelig dyp kon nederst på pistolskjeftet og låses antagelig med en haspelignende greie til ringen under pistolkolben. Provinniensen på denne krypskytterriflen er fullstendig udokumentarbar, men det påstås at den ble laget for en kar som bodde i Lommedalen i perioden 1845-1850 for krypskytterjakt i Vestmarka. Ta dette med en stor klype av ett eller annet. Eieren skulle visstnok ha hatt tre "lommer" i foret på frakken/jakken til å gjemme delene i og klarte å demontere den på bare et par titalls sekunder. Igjen klypen med...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...