Jump to content

Krydder til hjorterull?


Trond C

Recommended Posts

Jeg har svange og ribbeskinn fra hjort, som jeg tenkte å lage rull av, nå til jul. Vil vel lage den som jeg lager fårerull, krydre inni, sy sammen, la ligge i lake en stund, trekke/koke og la ligge litt i press før den er klar. I mangel av annet blir det samme type krydder som i fårerullen, nellik og allehånde og sånt det smaker jul av. Om dette blir rett rullet i hjort vet jeg ikke, er det noen som har forsøkt seg på hjorterull med noe særlig krydder, hva da i så fall? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har laget hjorterull mange ganger. Har prøvd med litt forskjellig krydder, og med saltlake. Beste resultatet ble med litt salt, og grovkvernet pepper. Ingen lake, bare koking i reint vann. Det smaker hjort og litt pepper, nytes som pålegg, helst sammen med litt syrlige norske epler (aroma).

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Tror jeg lager en rull ala fårerull, med julekrydder, og en uten. Tenkte også jeg burde legge inn noe ekstra fett, har gjerne brukt litt svinespekk i rull, men skal prøve forslaget med bacon. Har nettop røykt ferdig en porsjon bacon til jul - fjorårets svineribbe fra frysen, tørrsalting med en blanding fra engelsk nettbutikk; "Supracure" - er vel salt og nitritvariant, og sukker. Det pleier å bli nydelig, så litt av det får prøve seg i hjorterullen :):)

 

IMG_2944_zpsfce9cf9b.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da ble det omsider hjorterull! Jeg la i noen strimler bacon, noen med grisespekk, og krydret med salt/pepper og nellik, allehånde, ingefær i en og en uten julekrydder, men med hvitløk. Begge ble gode :) Og en ribberull for å holde fettinntaket oppe gjennom vinteren.

 

post-2132-0-54363800-1419163668.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...