Jump to content

7 mm 78 grs Sako Speedhead fmj


raloe

Recommended Posts

Dette er den berømte 7x33 kulen. Fin å lade ned i 7x57, med N 110, 120 el. N 130 og tilsv. krutt.

Kulen har vært vanskelig å få tak i om en ikke importerer fra utlandet. Som ferdig ammo til 7x33 er den å få.

Var en gladmelding når Sako sine representanter, på en Schou samling for en måned tid siden, kunne berolige med at kuler vil ikke bli mangelvare. Sako styrker sin kuleproduksjon og blir leveringsdyktige på de kuler som er i markedet i dag inklusive denne 78 grs i fmj og sp.

 

Foreløbig reserverer Schou seg mot å ta inn til lager kartonger a 1000 kuler, men de tar gjerne inn om noen bestiller hele kartonger.

Tror mange er interessert i denne kulen. Forsøk å gå ilag og få en forhandler til å ta inn en kartong. Forhåndsbestilles fra flere bør ikke dette være problem.

Et annet alternativ er om noen få går i lag og tar en kartong på deling. Jeg er selv og interessert, da jeg har jobbet med å få tak i.

Så kulen er mulig å få tak i fra Sako.

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg "trålet" det Svenske markedet for noen år tilbake på jakt etter tilsvarende kuler. Da for hjemmelading av Sako 7x33, som ved eksperimentering gav ca. 7-8 mm bedre presisjon i en L-46 jeg arvet av bestefatter. Min erfaring er at blysiss (de eldre lot'ene) holdt dårlig i sammen i litt større vilt. Helmantel fungerer utmerket på fugl og har sitt store fortrinn ved skudd der fugl sitter i veden og kula "tipper" i kontakt med kvist mm. Siden kula nærmest er "rund" vil skaden med tumlet kule ikke være særlig større enn med rett treff. Noe som er årsaken til at kaliberet (kula) er populær blandt jegere med treskjellere.

 

Jeg er absolutt interessert!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...