Jump to content

Husquarna 1640


Hanekammen

Recommended Posts

Hei!

En kompis av meg har lagt ut ei Husquarna 1640 i 9,3-62 på facebook da han lurer på salgspris. I mine øyner ei god bruksrifle men har hørt att det kan være et problem med att sluttstykke kan gli ut av kassen når den ikke skal. Skal også ha et skjefte som tar opp rekyl på en dårlig måte. Noen som har erfaring med dette??

Ser for meg denne rifla som egnet for ombygging til kal 358 Nm.

Takker for evt innspill..

Link to comment
Share on other sites

Generelt sett er dette solide mekanismer i meget bra stålkvalitet som tåler mye juling. Ikke ei moderne kasse, men et solid "bruksjern". Dessverre har en del av dem fått veldig mye juling, og en del har fått røff behandling av diverse grovsmeder opp gjennom åra. Prisnivå på disse på bruktmarkedet er fra nesten ingenting opp til 6-7.000 for lux-modeller i "mint" kondisjon. De fleste har en reell verdi et sted mellom 3500-5000. Ettersom du kommenterer både at sluttstykket "glipper" og at stokken er lav (går jeg ut fra) regner jeg med denne havner i nedre del av dette.

 

Ikke så sjelden er det brukt feil modellnr på disse, da det finnes flere forskjellige som er rimelig like (bl.a 1640/640/46/600 osv). En del modeller har utsparring på venstre side av kassa. De uten denne utsparringen regnes for å være de mest solide, som egner seg best til grovkaliber ombygginger.

 

Hvis de er i bra stand vil sannsynligvis ei slik rifle overleve mye av det som selges av nytt i dag...

Link to comment
Share on other sites

Dersom du kontakter Husquarna våpenmuseum med nr, evt søker på nett, finnes det oversikt over prod år/modeller. Stokkens utforming, stempel på løp, avtrekkerens utførelse, sluttstykke er gode pekepinner. Alt fra solide jern til flotte smykker.

 

Stokkene er, på noen, pen, men formen på kolben er mest egnet til 22LR-jeg har en sjøl i 308NM. Skytbart, ja, men det finnes bedre..... Ny, rett stokk gjør underverker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...