Jump to content

funderinger angående cnc maskin


Hedmarkingen

Recommended Posts

Hei, jeg lurer på om noen har noe forslag til en CNC med følgende kriteria:

 

Styring:

Linuxcnc(het tidligere emc2)

Arbeidsområde:

400x400x400mm maximum arbeidsplass

300x300x300 er omtrentlig ideelt.

må greie aluminium,rustfritt stål og treverk.

3fase strøm.

manuelt verktøysbytte.

 

utbyggingsmuligheter til:

berøringsonde

verktøyskjøling med kjølevæske.

4 og 5 akse.

 

Den skal brukes til ett lite verksted,og hobbybruk.

 

Programvare jeg har tenkt å bruke:

Freecad ( CAM modulen er på vei i følge Freecad forumet)

Jeg kan kun bruke linux,da jeg ikke akkurat er glad i windows.

Jeg har ingen erfaring med CNC,men har da dreid og frest litt i aluminium,stål og titan.

Jeg vet at den lokale yrkeskolen har en CNC,men den er av en eldre modell samt at de mangler post prosessor.

Link to comment
Share on other sites

Tormach er deg eneste som ikke er kina laget og som kan bruke lunuxcnc som jeg vet om. De har masse tilbehør, mulighet for å bygge på cnc dreibenk osv. det er selvfølgelig ikke det samme som et mori seiki maskineringssenter men er ikke mange andre alternativer. Finnes mange mindre firmaer i USA som bruker maskinene deres med fine resultatet.

 

Skal du bygge selv så venter maaaaaange timer for å få noe skikkelig brukbart. Er ikke sikkert timeprisen blir noe særlig...

Link to comment
Share on other sites

man bør enten ha en del penger eller veldig mye tid. Skal du kun frese alu er det lettere. Noe hardere så må du opp i en annen klasse hvis det skal gå unna. Enkle hobby maskiner kan selvfølgelig frese stål osv men de bruker svært lang tid sammenlignet med industrimaskiner. Programmvare som muliggjør 3dfresing osv koster en god del.

 

Blir som med biler. En gammel bil blir dyr å reparere hvis du ikke finner brukte deler og kan reparere selv. Tilgangen til deler er ofte ikke av de beste. Har man tatt på seg jobb med leveringstid så får fu et kjempeproblem hvis ikke du går maskinen i orden raskt.

Yil hobby har det ikke så mye å si...

Link to comment
Share on other sites

Maskintypen du spør etter høres ut som en type halvstyrt verktøymakermaskin som f.eks maho mh400.

 

Maskiner av denne typen er blitt relativt rimelige på bruktmarkedet, fra 20-30k og oppover avhengig av tilstand. Dette er i utgangspunktet presise og stabile maskiner. Som regel med siemens eller haidenhein styring som lett kan fores med g koder generert i annet ønsket program.

 

Liknende maskiner finnes også fra f.eks deckel, mikron, pedersen, tos div svenske, div russki og masse andre.

 

Det er stadig slike maskiner til salgs for lommepenger fordi eier har glemt å bytte backupbatteri så maskinparameterne må lastes inn på ny.

Link to comment
Share on other sites

Ja noen av disse kan jo brukes men da må man nok inn på heidenhain tnc155 eller nyere. Er vel en del sinumerik maskiner man kan kjøre blokkoverføring på. Skal man ha løpende overføring så er det nok ikke så mange maskiner til 20-30k. Men umulig er det ikke :winke1: Man må ha tilgang til 3fase samt at disse maskinene veier fort 1-2 tonn.. Reservedelstilgangen er ofte dårlig og deler veldig dyre. Skal man kjøpe noe sånt så skal man gjøre leksa si skikkelig :)

Link to comment
Share on other sites

3 fase er ikke noe problem, jeg har en kamerat som har kjeller med det. Han skal lage seg ett verksted til sommeren, det er ferdig støpt.

Jeg syns at denne her ser ok ut, men prisen er litt vel stiv for en trygdet person.

http://www.ltsmaskin.no/products/sieg-kx1-cnc-fres

 

http://www.ltsmaskin.no/products/sieg-kx3-cnc-fres

 

De Sieg maskinene skal kunne fåes med USB, slik at en slipper å herje med paralellport.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...