Jump to content

Border terrieren


rypert

Recommended Posts

Hvordan er borderen på minkjakt? Har lest at den bare unntaksvis dreper minken selv, stemmer dette, eller tar den knekken på den selv ved anleding?

 

Jeg er i en vurderingsfase med tanke på terrierrase, og vurderer borderen, siden samboeren er litt allergisk, og borderen er den mest allergivennlige av terrierrasene. Bruksområdet vil bli hjort, ettersøk, mink, rev, mår, apport, ja det meste..

 

Noen som kan bistå med erfaringer? Evt linker e.l til relevant info om rasen (jaktrelatert).

Link to comment
Share on other sites

Borderen er den roligste av terrierrasene å ha i huset. Den er også kjent for å være grei å ha sammen med andre hunder. Pelsen må nappes men det er vel ikke det helt store arbeidet vil jeg tro. Borderen er helt på høyde med de andre typene hihunder ang skarpheten og vil ta minken om den får sjangsen. MEN det er bare unntaksvis at hundene får tak i minken. Det jeg ikke liker med Borderen er fargen , her hos oss så har reven alle mulige farger mellom svart og rød + at på minkjakten så går ting fort og da er det greit at hundene har helt forskellig farger enn byttedyrene.

 

Men Borderne fra Ottercap har imponert meg , rett størrelse og skarphet for hijakt.

 

http://ottercap.lya.nu/

Link to comment
Share on other sites

DSC_0127.JPG

 

Border er etter min erfaring en super familiehund. Litt tilfeldig at vi endte opp med border, men har aldri angra. Egentlig er han ØKH sin hund, men han får være med meg på jakt. Har imidlertid måttet love å ikke sende han i hi, så det er stort sett annen småviltjakt han er med på. Har bare skutt hare for han, men han har støtt ut rådyr også. Loser noen minutter før han bryter og kommer inn. Han er robust og tøff, og tåler mye til tross for liten størrelse.

Forfedrene hans er brukt i hi og på ettersøk. Både moren og faren har jobba med både rev og grevling under jorda.

Som du ser av bildet, er han også en rå trekkhund :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Border er etter min erfaring en super familiehund. Litt tilfeldig at vi endte opp med border, men har aldri angra. Egentlig er han ØKH sin hund, men han får være med meg på jakt. Har imidlertid måttet love å ikke sende han i hi, så det er stort sett annen småviltjakt han er med på. Har bare skutt hare for han, men han har støtt ut rådyr også. Loser noen minutter før han bryter og kommer inn. Han er robust og tøff, og tåler mye til tross for liten størrelse.

Forfedrene hans er brukt i hi og på ettersøk. Både moren og faren har jobba med både rev og grevling under jorda.

Som du ser av bildet, er han også en rå trekkhund :wink:

 

Noen minutter bare? Hvordan kommer du deg i posisjon når han bryter så fort? Eller er dere flere som posterer? Tenker på rådyrjakta.

Link to comment
Share on other sites

Noen minutter bare? Hvordan kommer du deg i posisjon når han bryter så fort? Eller er dere flere som posterer? Tenker på rådyrjakta.

 

Jeg bruker han ikke på rådyrjakt. Litt klumsete uttrykt av meg, men vil tru han kunne trenes til å henge på lenger.

Som jeg skreiv, er han med på jakt, og de situasjonene han skaper ser jeg på som rein bonus fra en liten turkammerat :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker han ikke på rådyrjakt. Litt klumsete uttrykt av meg, men vil tru han kunne trenes til å henge på lenger.

Som jeg skreiv, er han med på jakt, og de situasjonene han skaper ser jeg på som rein bonus fra en liten turkammerat :wink:

 

Ok. Hvor gammel er han? Er han ung så vil lostiden gjerne strekke seg etterhvert med tiden..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Husk nå på at utenom Tjt, så er alle de andre "jaktterrier" rasene rene hi-hunder, selv om enkelte prøver å fremstille de som rådyrhunder eller sporhunder.

Som Foxhound har påpekt i andre tåder, de engelske rasene er spesialister, mens de kontinentale som regel er universale.

 

Men det er vel Fox terrier du skal ha eller :roll::wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...