Jump to content

Beretta 73/74 prosjekt


j-aa

Recommended Posts

Jeg kjøpte en liten Beretta i sommer, som jeg gjerne vil få modifisert litt. De faste siktene er tilnærmet ubrukelige (treffpunkt 30cm over der jeg sikter på 25m; ikke særlig praktisk på små feltsikver), så noe justerbart står høyt på ønskelista. Jeg har en ekstra sleide uten frest spor for sikte, og ei lang pipe med justerbart sikte montert over kammeret. Den enkleste løsningen er vel å kappe den lange pipa (så den går i målekassa) og flytte kornet, men da blir sikteradiusen i korteste laget. Å sette et stort stygt LPA-sikte oppå sleiden frister lite, så da står jeg vel egentlig bare igjen med å flytte det justerbare siktet fra der det sitter over kammeret til den "ledige" plassen på sleide #2. Ut i fra litt måling og en enkel 3d-tegning så ser det ut som det burde være mulig å få til, men er det noen som har en børsemaker å anbefale for en slik jobb? Eventuelle andre elegante løsninger på problemet er også interessante, så hvis noen har gode idéer er det bare å dele (med mindre det omfatter "kjøp Xesse" o.l...)

 

eu9y9xjm9ben6a4fg.jpg

kgnd0xk3oda0goffg.jpg

ks2df26njzh5642fg.jpg

kkmp5325s46dy9ufg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at det ikke kommer i konflikt med tennstempelkanalen?

 

Jeg er ikke sikker på noe som helst, men Beretta hadde noen som kom med siktet montert der fra fabrikk:

 

Beretta70S_plated_2a.jpg

 

Nå er det jo gjort noen tvilsomme beslutninger i designet av pistolen (bl.a. å montere utstøteren slik at den bøyes/knekker hvis man er litt for hardhendt ved isetting av magasinet. Heldigvis virker den akkurat like bra med brukket utstøter som med hel), men jeg håper de ikke har vært sære nok til å ha egne sleider med ekstra klaring til tennstempelkanalen.

 

Hassel: det fulgte ikke med noen sluttbrukeravtale fra han jeg kjøpte den av, så "ikke file"-klausulen utløp nok da den ble solgt av en kjent bautasteinentusiast.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...