Jump to content

Hjelp til identifikasjon av pistolskudd.


akselwee

Recommended Posts

Hei

 

Patronene på bilde 1 til 5 ser ut som "vanlige" 9mm patroner (9x19, 9mm luger eller 9mm parabellum er vanlige navn på denne patronen)

 

Kulene ser også ut til å være til 9mm, har du målt diameteren på dem?

 

Kobber platene på bilde 19 kalles for gas check. Man bruker det når man støper kuler selv, de krympes bak på støpte blykuler. Dette er for å hindre blying i løpet, det brukes gjerne på kuler som skal ha en høy hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Noen av disse US-patronene har fått snudd kulen bak frem. Dette har jeg sett før. Jeg så et parti med ammo fra et dødsbo hvor noen hadde forsøkt å lage blyspiss for jakt ved å snu kula. Mulig en merkelig ide fra 50 - 60 tallet???? Hvis du tar ut kula på en av dine patroner her finner du nok en vanlig 30-US kule. :P

 

NB. Disse halvmantlede kulene har jeg også sett markedsført, Hornady har eller hadde slike, 100 grain SJ. Produktnr. #3005 Jeg mener å huske at slike kuler ble kalt "Plinker".

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Patronene på bilde 1 til 5 ser ut som "vanlige" 9mm patroner (9x19, 9mm luger eller 9mm parabellum er vanlige navn på denne patronen)

 

Kulene ser også ut til å være til 9mm, har du målt diameteren på dem?

 

Kobber platene på bilde 19 kalles for gas check. Man bruker det når man støper kuler selv, de krympes bak på støpte blykuler. Dette er for å hindre blying i løpet, det brukes gjerne på kuler som skal ha en høy hastighet.

 

Målte diametern på de i grønne boksen, 9mm selve kula, bånn av hylsa 10mm, fant ikke skyvelær så dette ble med målebånd....lengde på kule/hylse totalt 29mm.

 

De løse kulene som ligger sammen med rødplasten måler jeg til 8mm, lengde på den "matte" 16mm, og den blanke 18mm.

 

Gas checken måler jeg til 9mm.

 

De blanke mindre skuddene uten tusjing på måler jeg selve kula til 8mm, hylsa til 9mm, lengde kule/hylse totalt 25mm.

 

De lange hylsene måler jeg til 6mm selve kula, 9mm bånn av hylsa, lengde totalt hylse/kule 40mm.

 

Nå vil jeg sikkert ikke stolt på eskene men på hornady esken gas checksene ligger i står det "#7110 35 caliber gas checks"

Hornady esken med kuler i står det "#3005 30 cal. 100GR. 308 short jacket"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...