Jump to content

bygge om rifle fra 10,75x68 til 404 jeffery


SteinarBM

Recommended Posts

Er det mulig å bygge om en gammel mauser i 10,75x68 til 404 Jeffery? Litt enklere med hylser til 404 Jeffery, selv om det heller ikke er hyllevare akkurat. Hadde vært et interessant prosjekt til en safari rifle :P

 

Setter pris på om noen vil dele erfaringer hvis de har vært med på noe lignende, evt hvem som kan gjøre et slikt arbeid.

Link to comment
Share on other sites

Det meste er mulig for en børsemaker, om dette er en god ide er noe helt annet! Det er lenge siden noen fabrikker kamret ei rifle for 10,75 patroner, det betyr at det begynner å bli langt mellom disse i god stand. I sin tid ble en god del rifler kamret for 10,75x57 kamret om til nettopp 10,75x68, noe som gjør at det i dag er veldig langt mellom disse 10,75x57 riflene. Om du faktisk sitter på ei rifle i 10,75x68 som er i grei bruksstand, så håper jeg virkelig du beholder den som den er, ellers vil vi jo se den samme destrueringen av rifler for patronen også, tilsvarende historien til den noe korpulente lillebroren. Mange av disse riflene er i dag ansett som samlerobjekter eller kombinert samle/bruksobjekter. just mine 2 cents.

Link to comment
Share on other sites

Enig med @Kammerherren, har du en 10.75x68 i brukspreget stand så behold den slik. [eller selg den til meg :mrgreen: ] Kjøp heller en Cz 550 Safari eller en Brno zkk 602 i f.eks 375 og la den bli fundamentet for din 404 drøm.

 

Men for å svare deg på spørsmålet, ja det lar seg fint gjøre å bygge om denne rifla til 404 Jeffery.

Link to comment
Share on other sites

Oj, ser at innlegget mitt kanskje var litt misvisende. Nei, jeg har ikke en 10,75x68 liggende i kjelleren. Visste heller ikke at disse (av god kvalitet) var så sjeldne på bruktmarkedet. Det ligger en Gustav Genschow & Co på Beveren Sport, har hørt at denne ble solgt fra Sverige for 4200 svenske kroner. Hvordan tror dere denne er?

 

Husker jeg bladde i en bok av den svenske jegeren Jan Åkerman da jeg var mindre, fikk inntrykk av at 10,75x68 var ganske gjengs i Sverige på elgjakt...

Link to comment
Share on other sites

Den børsa hos Beveren sport ser ut til å være bygd om fra 10,75x57. Jeg har ikke sett den i virkeligheten, men den ser godt brukt ut på bildene. Om du er ute etter en 404 Jeffery ville jeg sett etter et annet utgangspunkt. Om du derimot bare vil jakte elg med ei gammal kul børse i et gromt kaliber, løp og kjøp! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...