Jump to content

Lyddemper til Steyr Scout


wilmann83

Recommended Posts

Vet du hvor mye uttelling på lyd/rekyl reduksjon på 308w ??

 

Effekten vil variere litt mellom de ulike demper typene (kort, lang osv).

Husk at det er laget dempere for litt ulike behov, som feks for noen så er det viktigst at den er så kort som mulig, eller lettest mulig, eller at den demper best mulig. Du finner haugevis med tråder her på kammeret om dette (eks google søk - site:www.kammeret.no lyddemper typer).

 

Ang 308 og demper, det har jeg skutt en god del med.

For meg så ble rekylen svært behagelig. Ikke at jeg hadde problem uten demper, men jeg merker tydelig forskjell.

For å si det sånn, jeg skyter nå kun med demper og kommer nok til å gjøre det uannsett kaliber frem over. Rekylen blir såpass mye mer behagelig.

 

Når det gjelder lyd så opplever jeg at som skytter så smeller det som bare f... uten hørselvern (typisk jaktskudd), men forskjellen her er at uten demper så kjenner jeg det i ørene lenge etter på, med mulig ringelyd og det hele (dvs ubehag i lang tid). Med demper så er det litt mer mental overraskelse over at det smeller såpass høyt, men merker ikke noe i ørene i etterkant (mye av trøkket i lyden er borte, men det oppleves som høy lyd).

Her er det forøvrig en del forskjell når jeg skyter med 308 eller 93,62. 308 er grei nok "det smalt jo litt", men 9,3 er en langt større patron og en del mer krutt, og her blir det nok på med hørselvern fremover da det river for mye uten (og det er ikke verdt å sette hørselen på spill uannsett).

 

Den som antagelig vil oppleve smellet best (dvs minst) er naboen.

Få en kompis til å skyte med rifla di, og still deg på 50-100m avstand for å lytte. Det smellet går ikke langt, og det du stort sett hører på 100m er piskesnertlyden av kula som går i overlydfart. De fleste som ikke vet hva det er for noe vil ikke oppfatte det som et skudd, og du skåner omgivelsene for evt ubehag. Svært greit hvis du jakter nær bebyggelse, som feks hos en bonde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...