Jump to content

Mineralolje her og nå


kongjudas

Recommended Posts

Heisann, jeg er ny her etter timer med lesing og underholdning. Jeg regner med dette har blitt tatt opp mange ganger, men jeg trenger en mineralolje til knivblad NÅ og må om det finnes noe jeg får kjøpt "overalt"?

 

Har kjøpt en drøss med Kina-kniver og et par økser og skal ut i marka i helgen og teste en del av dem for å se om noen av dem holder mål. Jeg vil vedlikeholde dem, men blir forvirret av ordet "mineralolje" som i mitt hode er et sammensurium av giftige petroleumsprodukt.

 

Finnes det en trygg (til matlaging) mineralolje jeg kan få kjøpt uten å bestille fra nettet?

Link to comment
Share on other sites

Olivenolje som er gått ut på dato er en åpenbar og prisgunstig kandidat. Andre matoljer er jo også til innvortes bruk.

Men alt dette mer eller mindre renner av.

 

Selv bruker jeg hvit vaselin. Prisgunstig og lett tilgjengelig i butikken nedi gata her.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

På litt lengre sikt kan jeg forøvrig anbefale Eezox Knife Care, den er særdeles bra. Har en samekniv som har rustet lett, men med denne oljen har problemet blitt mer eller mindre eliminert. Jeg finner den ikke på ebay nå, men det later til å være samme produkt som våpenoljen. Den er også fantastisk god. Den tørker helt på stålet slik at du slipper klebrig knivblad/geværløp/etc.

 

Du finner den her (om enn med litt stiv porto) http://www.ebay.com/itm/4-0-oz-Bulk-Can ... 566a8a9a29" target="_blank" target="_blank

 

Tester kan f.eks. finnes her og her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...