Jump to content

Min Winchester modell 1895


Fedda

Recommended Posts

Kjære forumvenner!

I anledning at jeg endelig har fått i eie en Winchester modell 1895 etter flere års søken og ventetid ønsker jeg å lage en egen tråd om riflen da jeg tror og håper andre har interesse av akkurat dette våpenet.

 

For å ta det våpenhistoriske først:

Det heller kjente våpengeniet John Moses Browning sto bak designet av våpenet. Ønsket fra Winchester var å få laget en lever action rifle som kunne kamre såkalte "spitzer" patroner. For å imøtekomme ønsket kuttet Browning ut det tradisjonelle designet med tubemagasin og satset heller på det vi vil kalle et ikke-utakbart boksmagasin. Våpenet kom på markedet i 1896 og ble kamret for følgende patroner:

- .30/40 krag (1896)

- .38/72 WCF (1896)

- .40/72 WCF (1896)

- .303 British (1898)

- .35 WCF (1903)

- .405 Winchester (1904)

- .30/03 (1905)

- .30/06 (1908)

- 7.62x54r (1915)

 

 

Produksjonen av Winchesters modell 1895 kan på mange måter deles inn i tre generasjoner: Originalutgaven av våpenet ble lansert i 1895 og var i produksjon frem til 1940 hvis man tar med spesialbestillinger. Våpenet ble, etter mine kilder å dømme, aldri en så stor kommersiell suksess som tidligere bøylerifler laget av samme produsent hvis man da ser bort fra salg av modellen til militær bruk. Hele 293 000 av totalt 425 000 eksemplarer av våpenet ble nemlig kjøpt av tsarens armé etter første verdenskrigs utbrudd. Etter hvert havnet våpenet også i Spania i forbindelse med den spanske borgerkrigen, finnene brukte også 95`en frem til annen verdenskrigs slutt.

 

Russians_winchester_zpsc49a17f3.jpg

 

I hjemlandet er nok Winchester 1895 modellen nok best kjent for Theodore "Teddy" Roosevelts begeistring for våpenet, da i kaliberet .405 Winchester. Som mange nok allerede vet tok Teddy med seg modellen på sin berømte Afrika-safari i 1909. Han kjente modellen fra før da flere av hans offiserer i 1st US volunteer cavalry regiment ("Rough Riders") var utstyrt med karabinutgaven under kampene på Cuba i 1898 i forbindelse med den spansk-amerikanske krig.

 

trafrica54_zpscbaf04bf.jpg

 

 

 

I 1984 kom det vi kan kalle andre generasjon av våpenet da modellen ble relansert under merkenavnet Browning. Denne utgaven ble produsert i Japan av Miroku i et heller begrenset opplag, da kamret i kalibrene .30/40 Krag og .30/06.

Tredje generasjon ble lansert cirka 1995, da under merkenavnet Winchester. Denne utgaven ble til nylig katalogført av Winchester. Igjen var det Miroku som sto bak produksjonen. I tillegg til .30/40 og .30/06 har tredje generasjon også vært kamret i .270 Winchester og .405 Winchester. Winchester/Miroku laget også en karabinutgave av modellen i tillegg til standardriflen. Den store forskjellen mellom andre og tredje generasjon 1895 er sikring på tangen på siste generasjon i tillegg til såkalt "rebounding hammer".

 

 

 

Så til min historie:

Første gang min nysgjerrighet omkring 95`en ble vekket var nok da jeg som guttunge leste om Morgan Kanes bruk av våpenet da han blant annet jaktet på "The wild bunch". Jeg slet samtidig ut flere våpenhistoriske bøker på byens lokale bibliotek da jeg egentlig skulle ha lest igjennom mer pensumrelatert lesestoff. Flere av bøkene hadde flotte illustrasjoner av den litt merkelige bøyleriflen, illustrasjoner jeg fremdeles har friskt i minne. Fascinasjonen for modellen ble ikke mindre da jeg tok en universitetsutdannelse i blant annet historie, våpenet dukket jo opp på bilder og i enkelte artikler og ymse bøker som omhandlet emner som første verdenskrig, den russiske borgerkrigen og vinterkrigen i Finland for å nevne noe. Tror dere jaggu ikke min fascinasjon for lever actions lot seg kombinere med min nærmest altoverskyggende interesse for både amerikansk og europeisk historie? Det sier seg kanskje selv at havesyken virkelig ble vekket da jeg fant ut at modellen fremdeles ble produsert under navnet Winchester.

 

Mirokus utgave av 95`en har ikke vært enkel å få tak her til lands, særlig rimelige i innkjøp har Mirokus utgaver av Winchesters lever action våpen heller aldri vært. Jeg har tidligere kikket litt etter første generasjons utgaver av våpenet uten at noen av dem fristet med hensyn til pris versus tilstand. Kanskje like greit da jeg egentlig ønsket meg en nyere utgave jeg kunne bruke uten å slite på et flott samlerobjekt. Etter flere år fikk jeg endelig tak i en fin utgave av tredje generasjon nå tidligere i høst.

 

Riflen jeg eier er kamret i .270 Winchester, et kalibervalg som ikke vekket stor begeistring i USA etter hva jeg kan bedømme. I følge ulike amerikanske nettfora ble nemlig flere av riflene i dette kaliberet trukket tilbake fra markedet og kamret om til det historisk korrekte .405 Winchester. Kaliberet lever jeg fint med selv om jeg nok hadde valgt .30/06 hvis det var en mulighet. Våpenet jeg kjøpte nå i høst var utstyrt med et kikkertsikte. Dette er ikke vanlig å se da 95`en har topputkast. Den forrige eieren, en tidligere børsemaker, hadde imidlertid klart å finne en løsning som muliggjorde montering av optikk. Etter en del frem og tilbake fra min side valgte jeg å ta av kikkertsiktet og har nå bestilt et dioptersikte fra Williams som jeg håper snart ramler ned i postkassa, det er noe med bøylerifler og optikk som skurrer for mitt vedkommende...

 

IMG_1883_zps34821264.jpg

 

 

IMG_1930_zpsdf9491b7.jpg

 

IMG_1935_zps5f208fa7.jpg

 

 

Våpenet jeg nå endelig har fått fatt i virker å være skrudd ordentlig sammen. Tilpasning av treverket kan jeg ikke si noe på, blåneringen er fin og matingen av patroner har til nå gått knirkefritt. Våpenet har blitt brukt på jakt av forrige eier og er derfor i det jeg tør kalle utmerket stand etter normen normal bruk og vedlikehold. Jeg har selv bare skutt noen få skudd med Winchesteren bare for å være sikker på at det mekaniske fungerte slik som det skulle - den lokale skytebanen stengte for sesongen uka etter at jeg kjøpte børsa. Våpenet er, sammenlignet med for eksempel en Winchester 1892, relativt tungt. Til tross for vekten er det en viss rekyl å spore under skyting. Etter bare en runde på banen kan jeg for øvrig fremdeles ikke si noe om potensialet for presisjon i våpenet. Flere mener jo, nok med rette, at det er lettere å skyte og jakte med ei moderne boltrifle med hensyn til presisjon. Jeg må ærlig innrømme at jeg uansett vil trenge noe mengdetrening i løpet av neste banesesong uavhengig av våpenmodell da jeg helst har brukt hagle de siste årene hva jakt/skyting angår. Jeg må nok også belage meg på å venne meg til noen litt andre skytestillinger på bane enn hva jeg var vant til da jeg tidligere skjøt med bolt action. Jeg er i tillegg spent på hvordan jeg vil oppleve bruk av dioptersikte, sist gang jeg prøvde denne type siktemidler var da jeg prøveskjøt en kamerats Lee Enfield for en vel ti år siden (presisjonen i englenderen var for øvrig utmerket). Jeg krysser jo fingrene for at jeg oppnår brukbar presisjon med Winchesteren når min lokale skytebane åpner til kommende vår. Håpet er jo at jeg kan bruke rifla til å jakte rådyr på moderate avstander neste høst. Det er synd å ha ei så flott børse bare til pynt og ikke noe annet.

 

For endelig å avslutte et heller lengre innlegg retter jeg en takk til dere forumbrukere som har giddet å lese igjennom hele tråden min. Forhåpentlig vil jeg kunne oppdatere denne tråden så fort Winchesteren virkelig har blitt tatt i bruk av undertegnede.

 

(Kilder: ulike nettbaserte artikler inkludert Wikipedia samt boken "The history of Winchester Firearms 1866 - 1992", Henshaw/Kuhloff/Watrous - 1993).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid hatt en dragning mot litt spesielle våpen, i alle fall sammenlignet med hva som er vanlig her til lands. På ulike fora har jeg lest om flere amerikanske eiere av samme modell som har fått kamret om sine børser til alle mulige former for "custom" kalibre - det meste ser ut til å være mulig :D .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...