Jump to content

Ladedata Barnes TSX 168 g 308 W


Toilethunter

Recommended Posts

Har så utrolig lyst å få prøvd ut disse,så hadde vært fint om noen kunne bare gi meg et hint om det går an å bruke N150 på disse kulene ? Evt hvilket krutt bør jeg bruke og hvilken ladning Min og max.

 

Har prøvd å finne data uten hell,så hadde sittet dtor pris på bare et hint eller to :-)

Link to comment
Share on other sites

Simulerte litt likevell.

 

Satta COL til 71mm.

 

N150 start på 42gr da er hylsa 104,5% full (komprimert) = 754m/s

N150 max på 44,5gr da er hylsa 111% full (superkomprimert) = 797m/s

 

N140 start på 40gr da er hylsa 97,7% full = 755m/s

N140 max på 42,5gr da er hylsa 104,8% full (lett komprimert) = 796m/s

 

Dette er med en pipelengde satt til 550mm

 

Tror jeg ville satsa på N140 istedenfor på dette kaliberet.

 

Husk at for hver mm du minsker COL, må du starte ca (minst) 1/2 gr lavere enn angitt.

 

Bruk dette med vett, du kjenner ikke meg :D

Link to comment
Share on other sites

Simulerte litt likevell.

 

Satta COL til 71mm.

 

N150 start på 42gr da er hylsa 104,5% full (komprimert) = 754m/s

N150 max på 44,5gr da er hylsa 111% full (superkomprimert) = 797m/s

 

N140 start på 40gr da er hylsa 97,7% full = 755m/s

N140 max på 42,5gr da er hylsa 104,8% full (lett komprimert) = 796m/s

 

Dette er med en pipelengde satt til 550mm

 

Tror jeg ville satsa på N140 istedenfor på dette kaliberet.

 

Husk at for hver mm du minsker COL, må du starte ca (minst) 1/2 gr lavere enn angitt.

 

Bruk dette med vett, du kjenner ikke meg :D

 

 

Takker så mye for det :-) Skal ta å teste ut med måte :-))

 

Mulig jeg er helt ute,men hva står COL for ?

 

Hvem var du igjen sa du hehehehe

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt Barnes x i 6mm og inne i pakken der ligger "oppskiften" på max col. gjør sikkert det i ditt kaliber også. Litt regning må til, men det bør gå bra.

 

Sjekket ..Ingen oppskrift der :-(

 

Nå var det for å finne Col og det samme var tilfelle med linken. Der har du col. Kjenner ikke til kruttype.

Link to comment
Share on other sites

COL = totallengde på ferdig patron, denne har 2 begrensinger: 1 pipas friflukt, og 2 magasinlengde.

 

Men, jeg hadde bedre erfaring med 150gr i 308 den gang jeg hadde dette kaliberet, denne kula trenger nemlig litt fart for og ekspandere sjikkelig. 130gr er også fin, men ikke helt lovelig i følge kravene til storvilt. Man må tenke litt anderledes på disse homogenkulene.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt Barnes x i 6mm og inne i pakken der ligger "oppskiften" på max col. gjør sikkert det i ditt kaliber også. Litt regning må til, men det bør gå bra.

 

Sjekket ..Ingen oppskrift der :-(

 

Nå var det for å finne Col og det samme var tilfelle med linken. Der har du col. Kjenner ikke til kruttype.

 

Takker igjen :-)

 

Børsa er foresten en Tikka T3 SS Light om det skulle no ha noe betydning :-)

Link to comment
Share on other sites

COL = totallengde på ferdig patron, denne har 2 begrensinger: 1 pipas friflukt, og 2 magasinlengde.

 

Men, jeg hadde bedre erfaring med 150gr i 308 den gang jeg hadde dette kaliberet, denne kula trenger nemlig litt fart for og ekspandere sjikkelig. 130gr er også fin, men ikke helt lovelig i følge kravene til storvilt. Man må tenke litt anderledes på disse homogenkulene.

 

Takker så mye for info :-)

Link to comment
Share on other sites

Standard SAAMI patronlengde er vel 2.8" eller 71.12mm.

Ladeboken oppgir COL med de fleste spisse kuletyper til 71mm og det er en fornuftig patronlengde om man ikke kjenner friflukten på rifla si.

Jeg hadde begynt på 40 grs N-140 og jobbet meg oppover om jeg skulle ladet denne kula selv.

Link to comment
Share on other sites

Standard SAAMI patronlengde er vel 2.8" eller 71.12mm.

Ladeboken oppgir COL med de fleste spisse kuletyper til 71mm og det er en fornuftig patronlengde om man ikke kjenner friflukten på rifla si.

Jeg hadde begynt på 40 grs N-140 og jobbet meg oppover om jeg skulle ladet denne kula selv.

 

En hjemmelader bør finne seg noe helt annet og gjøre, hvis han ikke vet hvordan man finner ut dette, og det er du SAKO helt enig i :D

 

Kanskje sjakk eller golf????

Link to comment
Share on other sites

Til en viss grad.. Alle har vært ferske hjemmeladere en gang i tiden og akkurat måling av friflukt er kanskje ikke det de fleste tenker på at greit å lære seg. Det kommer gjerne etterhvert.

Bruker man tall som står i ladeboken eller fra fabrikantene, i dette tilfellet Barnes, så er man stort sett på trygg grunn. En annen ting er at for jaktladninger, hvor mange gjerne vil presse hastigheten høyest mulig med tilfredstillende presisjon for å få så flat kulebane og høy anslagsenergi som mulig, er det etter min mening viktigere å ha en jevn trykkoppbygging med lang friflukt enn å knipe 5mm på samlingene på 100m som man kanskje kunne fått med minimum friflukt. Spesielt ikke med denne kula som ihvertfall jeg forbinder med bruk til stort vilt som elg og hjort.

 

M.a.o, en fersk hjemmelader som vet hvordan han måler friflukt (og kanskje har forlest seg på at kort friflukt kan bedre presisjonen) kombinert med en hard ladning, kanskje over maks uten at vedkommende vet selv engang, kan føre til at patronene havner enda lenger over den røde streken enn om patronlengden hadde blitt satt til standard lengde.

 

Dette er ikke ment som noen form for kritikk eller nedrakking på kunnskapsnivået til trådstarter eller andre som ikke vet hvordan man måler friflukt o.l. i riflene sine, heller en kommentar om hvor lite viktig det er å justere denne til å være minst mulig på jaktpatroner.

Bruk standard patronlengde oppgitt fra kulefabrikanten sålenge man ikke vet 100% hva man driver med.

For denne kula er den 71,3mm, men om du for enkelthets skyld setter den til 71mm gjør du ikke noe galt.

Link to comment
Share on other sites

1+ til deg SAKO.

 

Det var akkurat det jeg mente, jeg mener det er viktig dette med friflukt, ikke for å knipe mm på samlinga, men for å lade trygge patroner. Kuleformer er ikke like, ikke kammer heller, og for å være på den trygge siden, bør man sjekke med sin egen børse, slik at man VET at man er på den trygge siden.

 

Eks:

 

Kule A veier 165 gr denne har vi data på.

 

Kule B veier det samme, men vi har ikke data på denne.

 

Bruker vi kule B, men lader til samme data som A, kan vi være i hengemyra fort, en ting er at vi (kanskje) kan bruke samme kruttmengde, men kuleform vil kanskje medføre at kule B står hardt mot bommene, eller stjeler urimelig mye hylsevolum. Og da kan trykket stige veeeeeeeldig. Kanskje farlig mye.

 

Derfor: vit maks patronlengde (COL) i DITT våpen, eller lær deg og måle dette.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar :-)

 

Max patronlende i mitt våpen er målt til 73,2 men går aldri over 72mm. De siste jeg ladet er Norma Accubond og de ble bålt til 71 mm. Og ytifra skyvelære,så er disse mer eller mindre like lang som Barnes sine :D

 

Så da går jeg for N140 og begynner på 40g og jobber meg oppover :D

 

Tilbakemelding kommer :D

Link to comment
Share on other sites

Max patronlende i mitt våpen er målt til 73,2 men går aldri over 72mm. De siste jeg ladet er Norma Accubond og de ble bålt til 71 mm. Og ytifra skyvelære,så er disse mer eller mindre like lang som Barnes sine :D:D

 

Bare for å presisere.

 

Maks Col ( patronlengde ) vil variere fra kuletype til kuletype og må måles i hvert enkelt tilfelle. Selv om to kuletyper har lik lengde kan du ikke gå utifra at disse gir samme makslengde på ferdig patron.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker 150gr tsx kula i 308.168 kan vel bli litt for tung.skal vel gå ned på kule vekt på homogen kule for og få mer hastighet,desuten så er di kulene lenger i forhold til vekt på ordinere.bruker 150gr tsx og 46gr 150krutt.det fungere greit.lærte et triks her av er kamerat.ta ei hylse som er skutt i kammeret,bit litt så kula henger lett,kamre så noen ganger ta så ut hylsa og se etter spor etter bomma.og mål total lengde,det synes jeg blir mer akkurat en bruke pussestokk.men det er min erfaring

Link to comment
Share on other sites

.lærte et triks her av er kamerat.ta ei hylse som er skutt i kammeret,bit litt så kula henger lett,kamre så noen ganger ta så ut hylsa og se etter spor etter bomma.og mål total lengde,det synes jeg blir mer akkurat en bruke pussestokk.men det er min erfaring

 

Trikset kan fungere det, men her er det lurt å sote overgangen hylsehals / kule før du kamrer patronen. Kula kan henge litt i bommene når du drar patronen ut av kammeret og da sitter en der med en patronlengde som er for lang. Har du sotet så ser du tydelig om dette skjer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en kule i tom hylse og presset den ned til ladearmen gikk ned. Da havnet jeg på 75,3mm. Vet ikke helt om dette er den riktige måten å gjøre det på,men skal prøve det med soting neste gang :D

 

I alle fulle fall,så ladet jeg i dag med N140 krutt. Ladet 3 ladninger. 5 stk med 40 Grain

5 stk med 40,5 Grain

5 stk med 41 Grain

På alle tre ladningene hadde jeg en samling fra 2- 4 cm. Den jeg kom best ut med var 40,5 :D

 

Så må jo bare si meg fornøyd med disse kulene. Nå gjenstår det bare å få avgårde en i hjorten :D

 

Takker alle for nyttig info :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...