Jump to content

Marinering av elgsteik


EarthBridge

Recommended Posts

Har hatt stor suksess med olivenolje, tomatpuré, hvitløk, finhakket sjalottløk, chili, timian, basilikum, salt/pepper. Deretter rullet inn i bacon, brunet i panna for å gi baconet tiltalende stekegrad. 7-8ish timer i ovnen på 65-70 grader til kjernetemp på 62. Noe utradisjonelt, men aldeles nydelig.

Link to comment
Share on other sites

Spør du ein kokk inngåande nok, så vil du kanskje få han eller ho til å innrømme følgjande: Ein marinade, uavhengig om han er vin- eller oljebasert, vil ikkje trenge inn kjøttet og gjere særleg mykje frå eller til. I så fall må den vere plumbo-basert, og det er neppe tilrådeleg. I beste fall får du ein liten smakforsterking i den aller ytterste steikeskorpa. Einaste marinering av rødt kjøt eg meiner å ha merka særleg forskjell på smak, mørheit og struktur, er om du langtidsmarinerer i yoghurt/surmelk, gjerne fem-seks dagar i plast i kjøleskapet.

 

I dei aller fleste tilfella får du samme effekt av marinering om du smører steika godt inn med olje, krydder og anna lurium og smaksforsterkingar like før bruning/steiking.

 

Og det er sikkert mange svært usamde i. Men opptil fleire oppegåande kokkar er kjelde til denne uhyrlege påstanden :-)

Link to comment
Share on other sites

Er kokk og kan bekrefte at en marinade trenger en del tid på store steiker .

 

Noe jeg har gjort mange ganger er å marinere i vakumpose i kjøleskapet , gjerne en uke eller lengre

 

Husk å vaske fingre og utstyr godt så det ikke kommer med noen bakterier i marinaden som ikke skal være der .

Surmelk fungerer kansje litt bedre på vilt en vin/olje

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begynt å lage tjælknøl (burde ha vært stavet på svensk, men jeg vettafanken hvor de bokstavene er på telefontastaturet) og der "marinerer" man etter at steika er ferdig. Bruker relativt heftig saltlake med pepper, einebær og hva man nå måtte ønske. Steika serveres kald, men med varmt tilbehør. Google vil gi deg masse oppskrifter. Sjøl har jeg nesten sluttet med tradisjonell viltsteik.

 

Kokken kan kanskje bekrefte/avkrefte, men på meg hvirker det som om smaken av krydderene trenger bedre inn etter at kjøttet er stekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...