Jump to content

Tikka T3 223. Lapua Scenar 69gr funket ikke...


strandsivert

Recommended Posts

Hei,

Har en Tikka T3 223 SS som hovedsaklig er blitt brukt til revejakt. Kjøpte min første eske med 55gr V-max for 9 år siden, ladet en stige med remington hylser, federal tennhetter, og N130. Landet på 22,5gr N130 som ga best presisjon med COL 57,8mm. Har målt max COL til 59mm med denne kula. Magasinet begrenser til 58mm. Denne ladingen har gitt meg topp presisjon siden den gang. Fikk løpet kappet på 50cm og montert lydemper for en måned siden.

 

Har nå gått til anskaffelse av Lapua Scenar 69gr, Lapua match hylser og N140 krutt. Dette med tanke på å prøve rifla på fugl jakt. Ladet en stig, dro på banen i dag og fikk resultater som følger:

-23 gr, 57,5mm COL, Resultat > Drit presisjon..

-23,4 gr, 57,5mm COL Resultat > Drit presisjon..

-24 gr, 57,5mm COL Resultat > Drit presisjon..

-24,5 gr, 57,5mm COL Resultat > Drit presisjon..

 

Var egentilig samme resultat for alle ladninger (i snitt med 3 skudd serier på 100m mellom 8 og 12 cm). Børsa hadde tydeligvis probelemer med å stabilisere kulene over hele linja (ujevne hull i skiva).

Mener bestemt at pipa har 1:8" stigning.

 

Begynte å lure på om det var andre ting som laget probleme, small 3 av mine godt utprøvde v-max'er i magasinet, slengte de avgårde og kunne skjule dem med en lapp!!!

 

Hva skjer? Noen med lignende erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Var egentilig samme resultat for alle ladninger (i snitt med 3 skudd serier på 100m mellom 8 og 12 cm). Børsa hadde tydeligvis probelemer med å stabilisere kulene over hele linja (ujevne hull i skiva).

Mener bestemt at pipa har 1:8" stigning.

Kulene blir ikke stabilisert av meninger ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Du har nok rett M67. Men siden vi enn så lenge har ytringsfrihet i landet så velger jeg å mene det...

Neida, det kan vel tyde på at jeg tar feil. Er det noen enkel måte å sjekke stigningen på? Tenker type sende epost til tikka med serienummeret til børsa for så å få svar enkel? Eller er det å streke opp pussestaven og telle omdreininger??

 

Det er vel strengt tatt ikke verdens undergang at jeg ikke klarer å stabilisere disse kulene. Det finnes jo tross alt et hav av kuler på rundt 55gr. Eksempelvis Sierra MK på 52 gr ser jeg for meg å kunne gi god presisjon. Den burde vel funke greit på fugl og. Noen meninger eller erfaringer?

 

M67,

Fikk foresten bekreftet at det var skyterfeil som ga dårlig presisjon i Saueren min (ref PM). Fikk terpet en del på skytestilling og rekylopptak i dag og jammen klarte jeg ikke tre skudd samlinger på rundt 2cm til slutt. Ikke bare enkelt å skyte bra med kort pipe (40cm) med 200str i 308..

Link to comment
Share on other sites

Er det noen enkel måte å sjekke stigningen på? Tenker type sende epost til tikka med serienummeret til børsa for så å få svar enkel? Eller er det å streke opp pussestaven og telle omdreininger??

8 eller 12 er vel nesten bare å kikke inni? Pussestav funker sånn passe, men til å skille 8 og 12: gull.

 

Ikke bare enkelt å skyte bra med kort pipe

Blir veldig livlig. Jeg kan se serier (ligg/reim) med 4X og en 8er, man må skjerpe seg skikkelig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...