Jump to content

Lade 8X57IS


WinchesterM94

Recommended Posts

Vel da er endelig kaliberet i hus. Børsa er prøveskutt og jeg sitter med noen hylser.

 

Så kommer spørsmålene.

 

Hvilke kuler?

Hvilke krutt er best?

osv.

 

Alle som lader dette fantasiske kaliber kan komme med favoritt ladningene sine her så kan vi samle og dele våres erfaringer.

 

Vi kan jo ta med:

Kule.

Krutt og vekt.

Om dette er harde eller slappe ladninger.

Og bruksområdet og hvordan ammoen har fungert på jakt.(Hvis man har brukt den da)

Og eventuelt annet.

 

Lurer og litt på om N550 er brukenes? Eller blir det altfor tregt?

Ble overrasket over hvor godt den gamle brno/mauseren samlet med åpene sikter på 100meter.

Link to comment
Share on other sites

Fikk akkurat drømmecustomrifla i hus rett før jakta etter en lang byggeperiode. Men så ble resultatet strøkent og! Utgangspunkt gammel Brnokasse, men det synes ikke nå! 8)

Uansett: kaliberet er 8x57IS. Det eneste jeg har rakk å komme fram til før jakta var en ladning med 50,0 gr N-150 bak 200gr Woodleigh PP. Rusler ut i 762 m/s (snitt 5 skudd), samler på ca 25mm og har alt felt en 11 spirs okse med 230 kg slaktevekt! Dyret ble imidlertidig levert til slakteri med "hud og hår" så noe nærmere info om terminalbalistikk har jeg ikke annet en at den løp ca 50 meter. Antagelig hjertskudd. Antagelse basert på siktebilde og at det var mye blod i brysthulen, men lite blod rundt mulen. Kan uansett vanskelig trekke bastante konklusjoner på bakgrunn av en felling...

 

Ikke store bidraget til tråden, men dette virket for meg! Blir vel mer testing over nyttår når tankene om neste års jakt begynner å melde seg for alvor utpå seinvinteren.

Link to comment
Share on other sites

hallo :) jeg pleier og bruke 8gr partizan fmj-bt til treningsskyting , lader da med 51 grs V135. den ligger da på ca 900 ms. altså mer enn nok til trening :mrgreen: og denne går godt nok med åpne sikter i mitt gevær :) til jaktbruk har jeg lada med 47 grs V140 under ei 170 grs Hornady rundnese, dette mener jeg ska funke som lyn til rådyr :mrgreen: (har ikke fått prøvd den på dyr enda) foressten de partizankulene får du kjøpt på hjemmelading.no for en rimlig penge :) og husk og prøve deg frem med ladniger, ikke hopp rett på de jeg har skrivi her :!::wink:

Link to comment
Share on other sites

partizan treffer der de skal. det samme med jaktmatchen. MEN det er etter jeg bytta framkorn, da jeg kjøpte den gikk også min tysker ca en halvmeter for høyt med jaktmatcen. så knabba jeg kornet til Hv-mauseren til pappa, og etter det har den gått som ei stråle :mrgreen: virka som kornet var filt på eller no, var mye kortere en det fra Hv-mauseren verfall. rare greier egentlig :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har brukt mest 180 grs Barnes XFB, 50 grs med N140. Dette høres mye ut, men i MITT våpen går det veldig bra, en gammel Husquarna FN kasse. De nye trippelshock kulene vil nok gi lavere trykk, men fungerer nok like bra. Supert kaliber, veldig klar favoritt om jeg skulle måtte ha bare en børse...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...