Jump to content

Krag Jørgensen 6,5x55 prosjekt


Mag44

Recommended Posts

Hei

 

Arvet en Krag av en nabo som dro til de evige jaktmarker for et par år siden.

Har hatt den stående lenge uten egentlig å ha noe spesielt bruk for den.

 

Noen som har noen ideer til hva jeg kan gjøre med den, kunne tenkt meg å bytte kaliber til noe mindre og flatskytene. Tenkte å bruke den på toppjakt/småviltjakt.

 

Noen som renner over av gode ideer ? :D

Link to comment
Share on other sites

:D Hva med .222, .223 osv ?

 

Fysj og fysj, slike dverger har ikke noe i en krag å gjøre!

 

Hva med en 6x55, elller en .25x55, da får en ihvertfall noe naboen ikke har!

Link to comment
Share on other sites

Jo det kunne vært morro :D Noe sier meg at de patronene må man lage sjøl ;)

Kunne godt tenke meg et kaliber litt "off topic".

 

SAKO 7,33 kunne jo vært et alternativ med tanke på toppjakt, men der må vel magasin7matingen omarbeides?

Link to comment
Share on other sites

Drev å kikket litt i patronsamlingen og fant en .30-40 Krag tenkte litt på denne eller strype den til en .25 krag. Men blir mye jobb med tanke på at hylsen har rim som ikke passer så godt i magasinet og så må man vel modifisere hylsehodet og utdrageren.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å komme med negative bemerkninger og sure oppstøt, men er du nå helt sikker på at du skal gå på et prosjekt med flattskytende Krag?

Nå er jo ikke den mekanismen konstruert for så veldig høye trykk, og montering av eventuellt kikkertsikte er et lite helvete på den, svinedyrt er det også... :(

 

Dessuten ville jeg sagt at 6,5x55'n er flattskytende nok i seg selv.

 

Hvis jeg hadde litt for mye penger som jeg skulle lagt i en Krag som ombyggingsprosjekt så hadde jeg nok gått den andre veien, heller gått for et litt grovere og mer saktegående kaliber, og bygget om børsa til hundefører og kortholdsrifle med åpne sikter.

 

I det tilfellet vil jeg si at gamle 9,3x57 peker seg ut som ideell, alternativt villkatten 9,3x55KJ. :)

 

Den gamle "potatiskastar" patronen har en perfekt kombinasjon av diameter/hastighet/anslagsenergi for jakt på hold opptil 100 meter når det gjelder kjøttødeleggelser i mine øyne.

Og du slipper å bekymre deg for overtrykk og "Blaser-93 syndromet" da.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Finner ikke .25x55 eller .22x55 i noen av patronbiblene Chiefen? Er du sikker på betegnelsen på disse kaliberne? Har du en evt. refferanse til noe liturgi?

 

Det er snakk om vilkatter, men 22Krag finnes det brosj, ladedata og (norsk) historikk på.

 

www.ch4d.com lister en masse Krag-katter (totalt produserer de diesett for 1915 kaliber-slå den!), noen av disse er nok basert på 30-40US-Krag, men det er veldig sjelden å finne på noe nytt innen dette med vilkatter-det meste er prøvd!

 

22 Saunders Krag

224 Krag

228 Ackley Krag

25 Krag

25 Krag Improved

284 Ackley Krag

375 Krag

6mm Ackley Krag Long

8 x 54 Krag Jorgensen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fant også diesett og brosjer til .25 Krag og .22 Krag men fant ingenting under betegnelsen .22x55 og .25x55 ?

Vilkatter finnes det nok av, løpet på Kragen er utskutt og må byttes uansett så derfor kaliberskifte sammtidig.

 

Jeg foreslo rett og slett at du feks lager deg en .25x55 eller .22x55 fra bunnen av-det er jo det vilkatting (hey-verbing av ord:-)) handler om

 

Altså-.25x55 en 6,5x55 hylse som klemmes ned til å ta .257-kuler, en .22x55-en 6,5x55 hylse som klemmes ned til å ta .224-kuler

En kan også leke seg med lang og kort hals, skuldervinkler og mer eller mindre improvede versjoner.

 

Nokså avansert prosjekt dette og uten litt erfaring med hjemmelading er det neppe noen god ide. Skru inn et 6,5x55 løp og bruk det!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...