Jump to content

Noen med forslag til jaktfeltkikkert?


Baneskyttarn

Recommended Posts

Siden du har tenkt på en 5-20x50 så antar jeg at du skal skyte i sporterklassen? I så fall er det mye bra å velge i ja. Nightforce, Leupold eller Sightron for å nevne noen. Om du mot formodning skulle skyte i jaktklassen vil jeg anbefale Leupold FX-3 12x40. Lett sikte med fast 12x. Siden disse konkurransene oftest gjennomføres i greit dagslys trenger du ikke den beste optikken, men det er aldri noen ulempe.....

Link to comment
Share on other sites

En liten lysprikk i kikkerten synes jeg er veldig "godt" å skyte med :lol: Vet ikke hvorfor, men det har vel bare blitt slik.

Jeg skyter i sporterklassen, så stor forstørring gjør ingen verdens ting :D

Jeg tenker at jeg også er nødt til å ha en optisk god kikkert. Det er fordi det en stor mulighet for at denne børsa kommer til å bli med på jakt. Derfor har jeg egentlig sett ut en Trijicon 5-20x50.

Derfor hadde det jo vært litt fint om noen kanskje kunne dele noen erfaringer med denne :roll:

Supert med andre alternativer også, ettersom jeg er åpen for omtrent alt :wink:

 

Har sett litt på Sightron SIII 8-32x56, men jeg synes at denne virker litt for svær og klumpete.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en del forskellige:

- Remington 3-9x40

- Skytterlinken 2.5-10x56

- Kahles Helia C 2.5-10x50

- Zeiss Conquest 6.5-20x50

- Bushnell Elite 6500 2.5-16x44

- Swarovski Z6 2.5-15x56

 

De to siste er de jeg bruker nå. Bushnell'en på Vixen og Swaro'en på Saueren. Z6'en er uten tvil den beste jeg har hatt, med Kahlesen som en god nummer to. Jeg skyter i jegerklassen (og bruker samme våpen/optikk på jakt) så den står på 12x, men allikevel ser jeg ringene på langt hold. Det slet jeg med da jeg hadde Kahles'en som ikke hadde parallaksejustering. Om Z6'en er fire ganger bedre enn Bushnellen? Neppe.

 

For meg har kriteriene blitt som følger:

- Generøs eyebox (tror jeg deg heter. Altså tilgivende på øyeplassering)

- Parallaksejustering

- Så god optikk at jeg ser ringene (trenden er mindre innertreffsoner)

- Repeterbare klikk

 

I tillegg trenger jeg bra synsfelt på lav forstørrelse på elg/rådyr-jakt, og såpass skumringsegenskaper slik at jeg kan jakte villsvin om natta.

 

Jeg kjener personlig ikke akkurat den modellen fra Trijicon, men jeg har hatt en 1-4x24 som jeg var veldig fornøyd med og angrer på at jeg solgte (kombien den satt på ble solgt).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...