Jump to content

Lee-dier i Dillon 550: trøbbel med settedybde.


Baldrick

Recommended Posts

Er dynamiskskytter, og har ladet en del 9mm og 40 S&W på en Lee Classic Turret.

Oppgraderte til Dillon RL550B, og flyttet over Lee-diene, inkl Factory Crimp. Alle er carbide.

EDIT: bruker også Lee Autodisk kruttmål på Lee powderdie.

 

Kule: 9mm, 124 grs Frontier RN

Krutt: N340 5,3grs

Hylse: S&B, GFL, Win, Geco, CBC Magtech

Hette: Federal SP

 

 

Historikk:

 

1. Setter COAL til 29,15mm

2. Etter å ha kjørt noen runder, måler jeg patronene til å ligge mellom 29,30mm og 29,40mm.

3. Tar en ny runde i seaterdien, én og én patron. Alle presses ned til opprinnelig 29,15mm, med normalavvik opp til 0,05mm.

4. Bruker eliminasjonsmetoden: sizer og setter i hetta som én operasjon, deretter kun powder- og seaterdie samtidig. Fungerer helt fint.

5. Problemet oppstår kun når sizerdien aktiviseres samtidig med de øvrige stasjonene (trodde et øyeblikk at FC-dien kødda det til, men fjernet den fra toolheaden på noen testrunder, og problemet vedvarte).

6. Finjusterer sizerdien iht brukermanual til å akkurat touche shellplaten - ingen effekt.

7. Tenker at kanskje hylsa bunner på hetteutstøteren før seaterdien får pressa kula langt nok ned? Justerte sizerdien litt opp, med ca 1mm klaring fra shellplaten. Men... ingen effekt.

8. Alle patronene går fint i case gauge.

 

Tenkte å sjekke med dere Kammer-brukere for gode råd før jeg går innom Brian Enos-forumet og andre tilfeldige kilder på den store verdensveven....

 

*Mumle, mumle, irriterende!* :x

Link to comment
Share on other sites

1. Setter COAL til 29,15mm

2. Etter å ha kjørt noen runder, måler jeg patronene til å ligge mellom 29,30mm og 29,40mm.

3. Tar en ny runde i seaterdien, én og én patron. Alle presses ned til opprinnelig 29,15mm, med normalavvik opp til 0,05mm.

4. Bruker eliminasjonsmetoden: sizer og setter i hetta som én operasjon, deretter kun powder- og seaterdie samtidig. Fungerer helt fint.

5. Problemet oppstår kun når sizerdien aktiviseres samtidig med de øvrige stasjonene (trodde et øyeblikk at FC-dien kødda det til, men fjernet den fra toolheaden på noen testrunder, og problemet vedvarte).

6. Finjusterer sizerdien iht brukermanual til å akkurat touche shellplaten - ingen effekt.

7. Tenker at kanskje hylsa bunner på hetteutstøteren før seaterdien får pressa kula langt nok ned? Justerte sizerdien litt opp, med ca 1mm klaring fra shellplaten. Men... ingen effekt.

8. Alle patronene går fint i case gauge.

 

Om du ikke laster alle stasjonene samtidig får du ikke satt OAL riktig

 

Eksempel:

Kjører du 1 og 1 hylse, og alene i settedie, justerer til dette, SÅ kjører i gang produksjon og sizer/decapper samtidig som er en betydelig belastning, gjerne uten smøring, får du en helt annen OAL, dette påvirker forsåvidt også factory crimpen, og expandern.

 

Motstanden i sizer die, gjør at toleransene endres, da både i form av toppen(verktøyhode), og shellplate, men kan også påvirkes fra andre stasjonene. Derfor Dillon anbefaler å justere alt, med alle stasjoner fulle.

 

Jeg sizer/deprimer som egen operasjon med masse smøring (lanolin) , da er det ca 0 motstand når jeg faktisk lader og det er utrolig koselig. Klart det er veldig analt når vi snakker praktisk pang, men jeg er allergisk mot funksjonsfeil som skyldes dårlig ammo.

 

Om du ønsker gjøre alt i 1 operasjon anbefaler jeg litt one shot som smøring på hylsene utvendig siden det fordamper av seg selv, samt som nevnt, justerer med alle stasjoner fulle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Opplever akkurat det samme som TS. Derfor har jeg vurdert å spandere 1000 spenn på Dillondier. I tillegg ødelegger jeg en liten haug hylser som blir knust på vei opp til decapping.

Jeg må styre hylsen inn mot senter av pressen med fingern på vei opp slik at den ikke tar i kanten på dien og knuser. Regnet med at det var LEE diene som var problemet. De erjo litt korte til toolheaden til Dillonpressene.

 

Jeg har også justert en og en stajson uten "load" på de andre tre stasjonene. Feil det altså.

 

Ja, i denne bransjen lærer en noe hele tiden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg hadde og litt slark i toolhead som eg ikkje likte.

Uniquetek har ein fin løysing på dette med lausgjenger du setter i alu blokka.

Så bruker du eit par umbraco skruer og låser alt ned med.

Blir meir stabil ammo av slikt.

 

Tek 2 min lengre å skifte toolhead, men ingen problem.

 

Gjengetapp og alt du trenger er med i pakken. ( utanom verkøy for å drive tappen da )

 

http://www.uniquetek.com/site/696296/product/T1230

 

Men så kjem det vel litt an på korleis settedia treffer kulene og.

Om dei er 100 % like. Skal ikkje mykje endring til i kuleprofil før du får litt COL avvik.

Det er jo små avvik, men er skjønner at du vil ha det så likt som mogeleg.

Link to comment
Share on other sites

Opplever akkurat det samme som TS. Derfor har jeg vurdert å spandere 1000 spenn på Dillondier. I tillegg ødelegger jeg en liten haug hylser som blir knust på vei opp til decapping.

Jeg må styre hylsen inn mot senter av pressen med fingern på vei opp slik at den ikke tar i kanten på dien og knuser. Regnet med at det var LEE diene som var problemet. De erjo litt korte til toolheaden til Dillonpressene.

 

Jeg har også justert en og en stajson uten "load" på de andre tre stasjonene. Feil det altså.

 

Ja, i denne bransjen lærer en noe hele tiden.

 

Jeg har for å si det pent, utrolig mye dier, i ca alle kortpang kalibere, lee diene er finfine, ingen vits å kjøpe dillon. Har forsøkt dette selv i tidligere feilsøkings scenario, tror jeg har 5-6? fulle sett i 38/357 nå av ymse fabrikat ;) 38 hodet mitt er en herlig blanding av sizer die som sizer minst mulig ned for å ikke klemme blykulene, og dillon krutt, med lee setter & FC

 

Det er ett par ting som gjør det du sier, høres ut som noe ikke "aligner"

 

1) stram die muttern, når hodet er oppe, er grove gjenger, laget for å flytte seg litt rundt, dette for å ta evnt toleransefeil mellom verktøyhode og hylseplate.

2) Aligner hylseplate og primerhjul 100%? hvis ikke sjekk det

3) feilmaskinering, hatt det ved flere tilfeller selv, helt ut av spec hylseplate gjorde at ting bare var forbanna drit, gikk alltid litt skeivt inn, mest merkbart i decapper/sizer, men målbart i alle andre stasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Dillon har en veldig fin dingseboms for å sjekke "alligment2 jeg fikk en gratis av dillon når jeg trengte ny indexer ring til en av 650'ne. Nårr de gjelde Lee dier, så pleier jeg å skru sizere/decaperen igjennom holderen og feste med dillon mutter på undersiden.....

Jeg vet det er flere som har gjort det, og det var såvidt jeg har gjenger igjen på øversiden, men det går.

Er det noen annen fordel med å sette låseringen på undersiden?

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke laster alle stasjonene samtidig får du ikke satt OAL riktig

 

Eksempel:

Kjører du 1 og 1 hylse, og alene i settedie, justerer til dette, SÅ kjører i gang produksjon og sizer/decapper samtidig som er en betydelig belastning, gjerne uten smøring, får du en helt annen OAL, dette påvirker forsåvidt også factory crimpen, og expandern.

 

Motstanden i sizer die, gjør at toleransene endres, da både i form av toppen(verktøyhode), og shellplate, men kan også påvirkes fra andre stasjonene. Derfor Dillon anbefaler å justere alt, med alle stasjoner fulle.

 

Jeg sizer/deprimer som egen operasjon med masse smøring (lanolin) , da er det ca 0 motstand når jeg faktisk lader og det er utrolig koselig. Klart det er veldig analt når vi snakker praktisk pang, men jeg er allergisk mot funksjonsfeil som skyldes dårlig ammo.

 

Om du ønsker gjøre alt i 1 operasjon anbefaler jeg litt one shot som smøring på hylsene utvendig siden det fordamper av seg selv, samt som nevnt, justerer med alle stasjoner fulle.

Glemte å presisere at pkt 3 og nedover på lista var prøver & forsøk ut fra grunnproblemet med for lange patroner.

Men det er nok et poeng med belastning på alle diene under justering.

Skal sjekke justeringsprosedyren i Dillon-manualen. Kan hende det går opp noen lys da.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Glemte å presisere at pkt 3 og nedover på lista var prøver & forsøk ut fra grunnproblemet med for lange patroner.

Men det er nok et poeng med belastning på alle diene under justering.

Skal sjekke justeringsprosedyren i Dillon-manualen. Kan hende det går opp noen lys da.... ;)

 

Jeg skjønte at alle punkter var utført

 

Som sagt, ja det er belastningen, så da tror jeg alle er enige og du får vesentlig jevnere patroner fremover.

 

Dillon har også en video som går igjennom dette som de slapp nylig om jeg ikke blander.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...