Jump to content

Ny børse


Lidda

Recommended Posts

Hei, skal da kjøpe meg ny børse til neste år og lurer på litt meninger.. har da for det meste sett på tikka t3, siden det er rundt den prisklassen jeg har råd til. Men jeg lurer på litt på hva slags type tikka folk her inne mener er den beste? Børsa skal brukest til hjortejakt da det er kun dette jeg jakter på. er midt imellom 6,5 x55 og 308.. Noen meninger her også? sjeldent hold over 150m.

eller evt andre børser i samme prisklasse som er verdt og se på!

Takk for alle innspill på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

Er det posteringsjakt eller skal du snike deg rundt i skogen? Det er en drøss med sider her inne som tar for seg de forskjellige geværene med pluss og minus. Bruk "Søk" oppe til høyre på siden og så skriver du f.eks: Tikka t3 i søkeruten.

Om du velger 308 W eller 6,5x55 så er det mye samme flesket. Selv bruker jeg 6,5x55 til litt lengre hold og 45-70 når jeg sniker meg rundt i skogen. Et gevær som skal kombinere dette bør ikke være for langt. Dersom det geværet du tenker å kjøpe leveres med forskjellige løpslengder så er rådet mitt at til kombinerte jaktformer kjøper man et gevær med kortere løp.

Link to comment
Share on other sites

Andre våpen som kan være aktuelle er Ruger 77 Hawkeye med syntet stokk. Rustfritt smelljern som ligger 2-3000 (?) under T3 Lite i pris. Fin og hendig børse (sier han som eier en slik selv :winke1: ). Finnes vel ett og annet på XXL også som er billigere.

 

I følge dem som har peiling så slites løpet til våpen i 6,5x55 dobbelt så raskt som .308, og kappes lengden påvirkes .308 mindre av dette enn 6,5x55. (Massevis av stoff om disse to tingene her på forumet). 6,5x55 vs .308, smaken er som baken.

 

Hvis du er på budsjett og skal handle nytt, så ha i bakhodet at en rimelig rifle med et godt kikkertsikte er bedre enn en dyr børse med ræva optikk. God optikk => brukes i skumring.

 

Lykke til i jakten på smelljern :D .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei. Må si meg enig i at Ruger er verdt en vurdering. Har selfølgelig en selv å er storfornøyd med avtrekk å presisjon. Liker å sikringen på Rugern, som låser tennstiften direkte. Montasjene, som du får med på kjøpet er å veldig gode. Minuset for min del er at syntkolben er litt spinkel for mitt vedkomende. Men vil si at til prisen er ruger et veldig bra alternativ..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...