Jump to content

Perkusjonspistol.. Noen som kan identifisere ?


st0rm

Recommended Posts

Hei

Denne kjøpte min far i Danmark på sekstitallet. Ønsker å høre om noen vet flere detaljer om produsent, årstall eller verdi...

Har googlet litt og det ligner på en offisers pistol fra midten av 1800 tallet. Kanskje Fransk ?

normal_image~2.jpg

normal_image~1.jpg

normal_image~0.jpg

normal_image~3.jpg

normal_image.jpg

 

(Prøvde å laste de inn i galleriet under emnet "Perkusjonspistol" hvis noen kan hjelpe meg å få frem bildene ...)

 

Mvh

Stein

 

Fikset bildene dine. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Artig sak. Har maken type selv. Vanskelig å tyde skriften på låsblikket ditt, men det ser fransk ut. Min er produsert i Nantes, Frankrike og ble brukt av norsk frivillig i den danske hær i første Slesvigske krig, hvor han forøvrig også falt.

Siden din pistol har proviniens fra Danmark er det ikke umulig at mitt våpen også ble anskaffet der i forbindelse med krigen. Kanskje var det en populær våpentype i samtiden, den er i alle fall lett og hendig, ypperlig å skyte med.

 

Min pistol er i god skytbar stand, rundkule kal .45, fettlapp og 20 grains 3F Wano gir fine samlinger på skiva.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...