Jump to content

Valgets kvaler, kikkert til drevjakt


ronla

Recommended Posts

Jeg skal investere i en kikkert for bruk til drevjakt på elg (Finnskogen).

Jeg har sondert markedet litt og står igjen med følgende alternativ og håper noen kan hjelpe meg med en sammenligning som gjør valget lettere. Jeg vil ha en kikkert med lyspunkt som gir meg muligheten til raske skudd med begge øynene åpne.

Følgende er på lista:

Zeiss Varipoint 1.1-4x24

Meopta Meostar R2 1-6x24

Kahles 1-5x24

Trijicon 1-4x24

Meopta og Kahles er relativt nye kikkerter. Zeiss er 1.1 de øvrige 1.0, men jeg har ikke fått sjekket i hvilken grad dette påvirker muligheten til å sikte med begge øynene åpne (med mitt syn).

Pris er et element men ikke avgjørende. Ønsker fremfor alt funksjonalitet.

Hvilket sikte ville du valgt og hvorfor??

Link to comment
Share on other sites

Det skal vel gå for og være de beste på markedet idag med tanke på klarhet i glass og kvalietet

de er vel såpass gode at det ender på preferancer når man velger disse

hadde gleden av og sammenligne Swarovski'en og Schmidt and Bender Exos side om side igår

og jeg ble ikke veldig klok på valget selv om noe i meg sa at Schmidt and Bender Exos er et smartere sikte

Leica Magnus er vel heller ikke et sikte man skal se vekk ifra men Exos må vel være knall bra på drivjakt med CC modus

Zeiss som du lister opp er også et bra alternativ men så var det dette med 1.1x noe som blir 10% forstørring enn 1x

Link to comment
Share on other sites

Litago,

Jeg er veldig usikker på om 1.0 vs 1.1 vil ha noen betydning for meg med begge øyne åpne. Kan gjøre en test av Zeiss'en hos XXL i morgen. Kanskje det vil gi noen svar. Hva er din erfaring med følsomheten her?

jeg er sikkerpå at man reagerer forskjellig på 1.0 vs 1.1 for min del så plager det meg litt

og synes det at skal man ha et 1x sikte så går man for et rent 1x sikte men dette er vel også smak og behag

jeg ville likt Victory Varipoint om den kom som et rent 1x sikte

litt rart at Zeiss ikke leverer et rent 1x sikte med lys

men Zeiss er langt i fra noe dårlige greier og er nok bare jeg som er litt følsom

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal investere i en kikkert for bruk til drevjakt på elg (Finnskogen).

Jeg har sondert markedet litt og står igjen med følgende alternativ og håper noen kan hjelpe meg med en sammenligning som gjør valget lettere. Jeg vil ha en kikkert med lyspunkt som gir meg muligheten til raske skudd med begge øynene åpne.

Følgende er på lista:

Zeiss Varipoint 1.1-4x24

Meopta Meostar R2 1-6x24

Kahles 1-5x24

Trijicon 1-4x24

Meopta og Kahles er relativt nye kikkerter. Zeiss er 1.1 de øvrige 1.0, men jeg har ikke fått sjekket i hvilken grad dette påvirker muligheten til å sikte med begge øynene åpne (med mitt syn).

Pris er et element men ikke avgjørende. Ønsker fremfor alt funksjonalitet.

Hvilket sikte ville du valgt og hvorfor??

 

Ville uten videre betenkligheter valgt den med rød skrift som du skrev i åpningsposten. Flere ivrige og dyktige drevjegere fra Sverige bruker disse siktene.

 

Link to comment
Share on other sites

Litt pussig at du trekker frem Trijicon. Jeg ble veldig fascinert av denne teknologien allerede på 80-tallet og kjøpte (kanskje som en av de første i Norge) en Trijicon Accupoint 3-9 allerede da. Denne har jeg brukt til hjortejakt på Vestlandet siden, og den har aldri sviktet meg. Først nå begynner isotopen å melde pass.

Jeg har en datter i US for tiden.......Hmmmmmm

Link to comment
Share on other sites

Det er noen saker og ting dere ikke skulle glemme under valget av et skikkelig drevjaktssikte, nemlig både egenskaper i dårlig lys og ikke minst litt lengre avstand. Ikke alltid ideelle betingelser en finner mens jakten foregår. Da ville jeg har valgt noe som 1,5 - 6x42 (Zeiss, S&B, Kahles m.m.) eller x48 (Docter Optics) istedenfor x24. Dette er langvarige erfaringer jeg snakker om med mange felte villsvin og hjortevilt. Tidligere brukte jeg et Kahles fra 1 - 4x24 som var godt, men ikke suverent under drevjakt. Det nytter ikke at man har verdens beste synsfeltet, men at man ikke ser presist det man egentlig skal se. Peng, og så ligger en sugge og ikke kultingen eller årsgris ... pinlige og kostbare greia. Et x42 sikte er hverken tung eller balanse forstyrrende og absolutt på høyden for alle typer drevjakt, men også mer variabelt i bruken (puersch osv.)

Link to comment
Share on other sites

Det der kan være et poeng å ta med seg videre. Erik hos Beveren Sport var inne på akkurat det samme da jeg snakket med ham. Blir ikke enklere dette, men det skal det vel heller ikke være :winke1:

Det handler om å spisse seg inn mot en type jaktsituasjon og velge ut fra de behovene, ellers blir det for mange variabler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...