Jump to content

Innskyting Ruger 10/22 TD


daafjorden

Recommended Posts

Jeg har hatt min debut med Ruger 10/22 TD, og skutt ca 50 skudd på ca 30m bane (innendørs, uten påvirkning av vær og vind).

Skyter med Leupoldsikte VX-1.

 

Jeg klarte å justere meg noenlunde inn på tiern (noe variasjon skyldes nok skytter:))

Men når jeg løfter opp rifla, lader om og legger meg ned og skyter ny runde, havner skuddene opptil 15cm avvik fra forrige runde.

Først trodde jeg at dette skyldtes "dødgang"/slark i koblingene kolbe/løp, men strammeskruen er justert så tight som jeg kan.

 

Er det noen som har ide hva som kan gjøre dette?

Jeg brukte CCI standard.

 

Har jeg skutt for få skudd?

Er det andre ting som kan gjøre dette?

Prøve med annen ammo?

 

Hadde vært greit å finne ut av dette før den 1.sept:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik selv, og opplever at dersom jeg holder helt fremst på skjeftet vil jeg få relativt store avvik. (treffpunkt blir da rett over)

 

Hvis jeg holder børsa slik jeg vanligvis gjør endrer treffpunktet seg tilbake igjen.

 

Jeg har også strammet skruen ganske hardt, så vet ikke om det er fordi jeg endrer liggestillingen eller om det er en svakhet på børsa.

 

Forøvrig fikk jeg beskjed om at strammeskruen ikke skulle strammes så hardt at du "sliter" med å vri løpet inn i kammeret, så jeg strammer vanligvis så mye at jeg merker at det er motstand, men ikke så mye at jeg må bruke alt som heter muskler for å skru den fast. =)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde lignende problemer rett etter jeg fikk min 10/22 TD.

Det viste seg at picatinny/weaver skinnen oppå låsekassen var løs. Ikke løs nok til at jeg la merke til det med en gang.

Men når jeg skulle justere kikkerten etter hvært, så var det rimelig slarkete.

Noen dråper med locktite, og stramme til skruene, så var problemet løst.

Eventuelt kan det være kikkert montasjene dine.

Jeg la også merke til at skyting med og uten tofot, ga merkbar forandring i treffpunkt. Skjefte annordningen på takedown er ikke akkurat ideell med tanke på

varierende grader press opp under mot skjeftet, og dærifra igjen opp mot løpet.

Jeg la tilogmed merke til forandring i treffpunkt, uten skyting med tofot, utifra hvor på forskjeftet jeg jeg lot rifla hvile mot sekken, og ved varierende press.

Min er nå bedda i en Hogue nylon overmold stokk, og med frittflytende løp, og er ikke i prinsippet en takedown lengre.

Link to comment
Share on other sites

Skal ta en sjekk av skinnen.

Alt er montert hos Våpen-Søilen er i Bergen, så jeg antar foreløpig at dette er 100%.

 

Har heller ikke strammet til justeringsskruen mer enn at det er smooth sammenkobling uten behov for stor muskelkraft.

 

men skal ta meg flere runder og se. Det kan være at det trengs flere skudd før jeg kan konkludere.

Mulig jeg rett og slett må lære meg en posisjon under skyting som gjør at jeg ikke holder/støtter for langt ut på forskjeftet.

 

Men har dere også hatt problem med at siktepunktet endrer seg etter de- og remontering av våpen?

Link to comment
Share on other sites

Det gikk ikke mer enn en måned eller to, fra jeg fikk min takedown, til den var bedda i en ny stokk.

Og den ble ikke skutt så veldig mye med, som takedown. Men jeg kan ikke huske at jeg slet veldig med treffpunkts endring ved montering og demontering.

Den var vel sånn nogenlunde på samme sted som siste skyting etter jeg satte den sammen igjen. Hadde mere problemer med de andre tinga jeg beskrev.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...