Jump to content

Skjeve baser på M98 - hvordan fikse det?


LtTooTall

Recommended Posts

Min bror fikk endelig ut fingeren og fikk erstattet den gamle kikkerten (Sava Sporter :lol: ) som står på min fars gamle Mauser M98. Da endelig den nye kikkerten (Zeiss Conquest 3-9x40) kom i posten og ble satt i de eksisterende motasjene var overaskelsen stor da det ikke var nok knepp til å få skutt inn rifla sideveis. Etter litt nærmere sjekk viste det seg at basene (og dermed også hullene til basene) var meget skjeve. Vi la en linjal langs basene og det viste seg at feilmarginen på siktelinja var ca 2cm ved tuppen av løpet! :shock: Her har "børsemaker" **sensurert** gjort et slett arbeid! :evil:

 

Så til det jeg trenger deres hjelp til: hvordan løser vi dette problemet?

Har en leupold standard montasje som var tenkt å erstatte den eksisterende alu montasjen, men siden hullene er så skjeve må det vel lages nye huller og de gamle sveises igjen.

Er dette børsemaker arbeid og er det noen som har erfaring på hvor dyrt dette vil bli?

Tenkte evt på å skru i skruer i hullene og så sveise på basene? Noen som har erfaring med dette?

Er jo en gammel Mauser og ønsker å gjøre dette rimelig, men at det blir en OK løsning.

Link to comment
Share on other sites

Har dessverre ikke kvittering da kikkerten ble montert på 90-tallet en gang... Har også tenkt på å elongere hullene på basen, men siden den er i stål tenkte jeg det var litt vanskelig? Hullene i basen er forsenket også, noe som gjør det enda litt mer komplisert...

Link to comment
Share on other sites

Ja, kan jo det til en viss grad, men ønsker å få rettet opp basene så mye som mulig slik at det blir ganske rett hvertfall. Det er ganske mye det er snakk om. Men nå har ChristerM tilbydt seg å hjelpe meg med å elongere hullene i basen, og gleder meg til å prøve det. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke ønsker og gjøre slik som 1983 sier så er du heldig så står den bakre basen riktig og da kan du rette opp med og vatre retning på fremre base og flytte den et par mm framover og borre og gjenge nye hull . De gamle hullene trenger du ikke og gjøre noe med . Har sett mange mauserkasser med skjeve monteringer av baser .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg ville bare vise resultatet av ChristerM sin jobb med basene.

Det som ble gjort var å elongere hullene i den fremre basen ca 2mm sideveis for å kunne montere basen i senter av siktelinjen. Det ble også elongert fremre hull i den bakre basen for å kunne bruke eksisterende huller i låsekassen. Til slutt ble basene blånert på nytt.

Er meget fornøyd med resultatet og best av alt; kikkerten montert i linje med løpet. :D

 

Broderen som skal bruke Mauseren på jakt var meget fornøyd og fikk skutt opp prøven i dag, så nå blir den med på heia i år også!

 

Her er et par bilder av våpen med ny kikkert montert:

 

normal_image~10.jpg

 

normal_image~8.jpg

 

normal_image~7.jpg

 

normal_image~9.jpg

 

En stor takk til ChristerM for topp børsemakerarbeid! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...