Jump to content

Anschutz .410?


Glensen

Recommended Posts

Har kommet over en hagle fra Anschutz jeg tror er kal. 410, men når jeg ser på patronene som følger med, er disse av aluminium hele veien og ser litt mindre ut enn de 410 jeg har sett før. I front er de lukket med tynt papir.

 

Er det noen som har kjennskap til om Anschutz har laget andre "minikaliber" i hagle enn 410? (Søkte litt på nettet, og fant ut at Anschutz hvertfall har laget en modell i kal. 410.)

Eller om det i det hele tatt finnes noe mindre enn dette kaliberet?

Går det an å få tak i ammo til en slik hagle lenger? (dersom ja, så kjøper jeg denne...)

Hvordan kan jeg måle om dette er 410?

 

Eieren har ikke peiling selv, og bare kaller det en trostehagle.

 

Håper på hjelp!

 

Glenn.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som en 9mm trostehagle. Artige våpen som egner seg til skyteopplæring fordi de mangler rekyl og smeller lite, og gode til snikjalt på trost i frukttrær. De brukes ofte (eller ble brukt) på matvarelagre for å skyte fugler, og av fruktdyrkere. Etter blyforbudet tror jeg ikke du får kjøpt ammunisjon til dem - ihvertfall har ikke jeg sett det noe sted.

Link to comment
Share on other sites

Fagar ao. Dere har rett. 9mm, ikke .410.

 

Da lurer jeg på: er det noen som vet om en billig .410 til salgs?

 

Jeg vil lære opp lillebroren min, og han er ganske liten og kort i armene for en 13åring, samtidig som han er litt rekylredd.

Derfor vil jeg så gjerne ha fatt i en slik...

Link to comment
Share on other sites

Tro det eller ei, men jeg ville ikke anbefale .410 som nybegynnervåpen.

 

Den er ikke lett å skyte med.

Liten sverm med kort effektiv rekkevidde.

Kun en patron tilgjengelig i handelen.

Jeg har to og bruker begge. Ville aldri ha gitt en slik til en nybegynner. Kun som "første skudd" evt.

 

Sikt heller på en kal 20 O/U til lillebror.

De finnes i mengder brukt, og er mye bedre som introduksjonsvåpen.

Mange "damemodeller".

Mye bedre utvalg i ammo.

Og, kal 20 er mer enn dugenes til all norsk haglejakt. Det er ikke .410.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med fourten. .410 er et egnet kaliber for å gi en nybegynner muligheten til å skyte uten for mye rekyl, men slipper du ham ut på lerduebanen med en slik kan du være sikker på at han snart går lei. Jeg bruker min på trost og av og til på duejakt, men jeg treffer langt bedre med 20`eren.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Gode tips. Kanskje jeg skulle endret søknaden til kal. 20 heller da.

Kjøper jeg en billig hagle, kan jeg kappe kolben uten å begynne å grine...

 

Nei, nei, nei!

 

Du skal ikke endre søknaden, du skal skaffe deg en til i kal 20.

 

.410 til deg selv. Mye morro, (men ikke egnet for nybegynnere).

 

Kal 20 til lillebror. Kjøp noe billig. Kapp stokken og tilpass. Den delen du kapper av kan du lime på igjen senere. Om nødvendig kan også løpet kappes helt ned til 500mm og utstyres med choker, men dette er dyrt og det kan ikke "limes" på igjen.

 

Kaliber 12 er kanskje litt for stort og tungt å håndtere for en liten gutt med korte armer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...