Jump to content

Valp NEG og sporing på fall


rlundmo

Recommended Posts

Hei.

 

Skal ha med NEG valp på elgjakt til høsten, ikke i reel jaktsituasjon dette året, men tenker å spore på forhåpentligvis fra ett gitt utgangspunkt og mot fallet. Vil dette på noen måte ødelegge hunden og fremtidig jakt?

 

Skal benyttes som løshund på elg når riktig alder er der.

Link to comment
Share on other sites

Svarer Nei på spørsmålet..

Du skriver ikke hvor gammel valpen blir under jakt. Men vær litt tålmodig, la han spore, og kanskje løs i lag med deg. La han finne elgen i eget tempo. Men husk å aldri press valpen på noe vis. (Som å kast han oppå den døde elgen). Det er et stort dyr, og det er mange sterke inntrykk for et lite hode. Hele opplevelsen skal være en positiv opplevelse for hunden. Og vær forsiktig ovenfor andre hunder. Mange hunder skifter fullstendig personlighet på et fall.

Link to comment
Share on other sites

Valpen blir 5 mnd 22 sept.

 

Tenker på å sette hunden på sporene ett godt stykke unna fallet og la henne spore mot fallet. Men er noe usikker på om jeg skal la henne undersøke fallet. Hun styrer selvsagt tempo o.l.

 

Ble bare fortalt at jeg IKKE måtte finne på å spore på fall. Stiller meg litt undrende til dette.

 

Har allerede sporet en del hjort så hun tar spor som bare det.

Link to comment
Share on other sites

Det kan nå være at man kan få hunder som kun sporer, og ikke går på overvær. Ser min bruker Mye spor i søken på elg når jeg jakter med han løs. Fordeler/bakdeler er det sikkert mange andre som vet bedre en meg. Men la hunden finne ut av dette selv er det viktigste mener nå jeg. Du kan nå ta neste gang å gå i vinden av fallet, da vil jo hunden gå på været av elgen. Men jeg tror ikke du skal være redd for å ta med hunden på jakt i den alderen, bare å huske at alt skal være positivt for hunden.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikkje noko negativt med å spore inn felt elg for ein unghund. Men pass på at andre hundar ikkje går lause ved fallet (helst ville eg sørge for at dei ikkje er nær fallet i det heile), og la bikkja få ta det i sitt eige tempo og på sin eigen måte. Det finst knapt unormal oppførsel for ei ungbikkje den første gongen ho ser ein daud elg. Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Svarer Nei på spørsmålet..

Du skriver ikke hvor gammel valpen blir under jakt. Men vær litt tålmodig, la han spore, og kanskje løs i lag med deg. La han finne elgen i eget tempo. Men husk å aldri press valpen på noe vis. (Som å kast han oppå den døde elgen). Det er et stort dyr, og det er mange sterke inntrykk for et lite hode. Hele opplevelsen skal være en positiv opplevelse for hunden. Og vær forsiktig ovenfor andre hunder. Mange hunder skifter fullstendig personlighet på et fall.

 

Fornuftig innlegg og svar !!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...