Jump to content

Neg og blodsportrening - tips?


rlundmo

Recommended Posts

Hei, Har ei NEG tispe på snart 4 måneder.

 

Har prøvd med å legge ut noen meter med blodspor med noen godbiter i enden. Saken er at jeg ikke får henne til å gå fremover i sporet men er mest opptatt med å spise/slikke i seg blodet i starten.

 

Noen tips på hvordan jeg skal få henne til å søke seg fremover på egenhånd?

 

Har vært en del i skogen med henne hvor vi har gått på/spora hjort.

Kan jeg allerede ha "ødelagt" lysta på blodspor pga. kontakt med hjort og ferske spor?

 

Tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Hei, og gratulerer med valp. Og nettopp med tanke på at det at det er en ung valp blir mitt tips: Ta det med ro! Det er jo bare barnet. Vent et par måneder, la hunden modne seg i naturlig tempo. Deretter kan du prøve å spore igjen. Det tar en stund før "jaktpoletten" detter ned og morroa starter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke ha startet direkte på blodspor. Tror at hunden rett og slett ikke skjønner vitsen.

Start med korte mat-slepespor. Avskjær eller kraftbein fra elg er supert. Og belønningen (samme som du har slept) skal selvfølgelig ligge i sporslutten.

Ingen ulempe om hunden er sulten når du skal spore.

Når du har fått hunden til å gå spor på kommando, og med entusiasme, så introduserer du blod i tillegg. Etterhvert bruker du bare blod, ev med noen godbiter underveis i sporet om du tror at det er nødvendig.

Siden hunden er en overværsjager, så legg alltid sporene i medvind. Det gjør at hunden må spore mot bakken, og ikke raser fremover på overvær.

 

Mvh AMA

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...