Jump to content

Skuddsmell 17hmr-223-6,5x55


David

Recommended Posts

Hvordan er lyden i ei .223 rifle med demper kontra .17hmr med demper? Og hvordan er lyden i ei dempa .223 kontra 6,5x55 med demper?

 

Jeg har ei rifle i .17hmr, men bruker den kun til jakt på and og kråke i nærheten av bebyggelse. Men siden vi også har et fugle/rådyr terreng blir sjelden .17hmr'en med der. Lurer derfor på å bytte .17hmr'en med ei rifle i .223 hvis den ikke smeller mer. Jeg kan forsåvidt montere demper på 6,5en, men må da bytte kikkerten også pga for tykkt trådkors for fugl.

Men siden jeg ikke jakter storvilt frister ei lita rifle i .223 for å bruke til alt.

Link to comment
Share on other sites

Men siden jeg ikke jakter storvilt frister ei lita rifle i .223 for å bruke til alt.

 

Der er du kanskje inne på selve essensen i våpengarderoben din - og valg av .223 ser ganske glupt ut. Ikke smeller det stort (demper), ikke rekyler det i det hele tatt (demper) og så har .223 stort sett en grei kulebane. I det store og hele er det ganske mye kos i en .223 :P

Å fylle skapet med 6,5x55 blir litt jo kjedelig i lengden :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Opp med denne tråden igjen da jeg kunne tenke meg litt mere fart i den :wink:

Og temaet er interessant :!:

 

Fant forøvrig denne linken, og der er 17 hmr helt nede på 97db på Fastmax (gjennomsnittsmåling)

Mens 223 på sitt beste 102db. Og 3db oppfattes som en dobling av lydenergien, og 10db en dobling av hørt lyd.

http://www.alms.no/index.cfm?id=119425

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...