Jump to content

Utgangshastighet 140grs Amax 6,5x55


riflejakt

Recommended Posts

 

Har holdt på å testa litt hjemmelada 140grs Amax i 6,5x55 med forskjellige krutt, har prøvd N11 N19 N4 og N15 men får selfølgelig ikkje dei helt store hastighetane i den 50cm lange pipa mi, oppnår lkkje noe Serlig mer enn 750-770ms med det som virker som et forsvarlig trykk i den ellers trykkfølsomme røssler pipa mi. Den ligger vertfall 2 grs under det som er maks på skytterlagskruttet. I går kronograferte eg norma nossler 140grs jaktammo for å Ha noe å sammenligne trykkring med mine hjemmelada Amax. Til min gledelige overraskelse målte eg norma nossler jaktammo til 840ms i mitt korte løp, og med samme mål på trykkringen fikk eg selv ca 750ms med Amax,(det var den hastigheten som samla best)

Ved ca 770 syns eg trykket begynte å bli nok, trykkringen begynte å øke diameter og tennhettene var begynt å flate ut.

Til dere andre som lader 140grs Amax i korte løp, hvilken fornuftig hastighet oppnår dere ? Og hvilket krutt bruker dere ?

 

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg vil anta at 770ms er ganske så bra hastighet på ei 140 greins kule i et 50 cm løp ja. Jeg har 57cm løp og har fått 820ms med a-max kula. Men da er jeg enda ikke oppe på max. Så der gjenstår det enda litt mer testing.

 

Nosler Partition du har testa må vel være 120 grein? Tviler på at du har fått den hastigheten på en 140 greins kule.

 

Andreas

 

Link to comment
Share on other sites

 

Vil ikke kverulere, men Norma oppgir selv hastigheten på denne til å være 820ms. http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/6 ... Partition/

Og dine resultater med amax virker for meg ganske forventa. Sikker på at alt var riktig satt opp med fartsmåler og lignende? Har du fått 840ms med denne kula, så har du ei pipe som gir ekstreme hastigheter. Har du andre erfaringer som tilsier at den gir stor fart?

 

Andreas

 

Link to comment
Share on other sites

På min eske er farten oppgitt til 850ms, men eg hadde selv tippa farten til 810-820ms om skulle ha gjetta noe på forhånd. Har også testskutt norma felt ammo med 130 grs kule,den er oppgitt til 900ms mener eg å huske, men den går 860 i min krongraf i 50cm røssler pipe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...