Jump to content

kal. 223 jaktpatroner til gåsejakt


kilden

Recommended Posts

hei jeg har en ny howa 223.

på tirsdag skjøtt jeg en canadagås på ca 150 M.

jeg brukt lapua 3.6gr FMJ dette eren helmantlet kule.

gåsa ble skutt i ryggen og var ikke noe vakkert syn med et utgangshull i brystet på størrelsen med

en knyttneve. Er det noen som kan annbefale en grei patron til dette våpenet for matviltskyting,

 

gjerne en patron som funker både på rådyr og fugl.

Link to comment
Share on other sites

Inn ryggen og ut brystet i såpass hastighet som du får på ei 50-55gr kule fra en .223 vil antakeligvis gi for mye splætt uansett kulekonstruksjon. Som du selv har sett, gjelder dette til og med helmantel. Jeg tipper at kula har begynt å tumle inni fuglen og gått sidelengs og spinnende ut gjennom brystet. Da blir ikke resultatet særlig appetittelig. Jeg bruker .223'en til gås sjøl, og utvalget i egnet fabrikkammo var en av hovedgrunnene til at jeg kjøpte meg ladepresse. Etter at Federal sluttet å lade Trophy Bonded i .223, fant jeg ingen ammo som jeg hadde tro på til denne bruken. 22-kaliber helmantel bruker jeg ikke på så stor fugl. Hvis du treffer litt marginalt risikerer du å stemple et et 5.7mm høl gjennom bare bløtvev, noe som gir for dårlig skuddvirkning og 100% kjøttødeleggelse ved at gåsa flyr sin vei med høl gjennom kroppen. Ei solid, sakteekspanderende kule med lite splintavgang er hva jeg vil ha til slik bruk. Jeg har brukt 50gr Rhino Solid Shank de siste årene og er veldig fornøyd med virkningen i målet, men ladet opp noen 75gr Swift Scirocco II til årets jakt. Fikk dessverre ikke testet de kulene på gåsa...

 

For flere tips til kuler anbefaler jeg denne tråden, det er den mest omfattende kuletesten jeg noengang har sett mhp. kuler til .223.

 

PS: Det var da ei mektig stor canadagås, de jeg har sett har vært mye mindre enn 150m (sorry, klarte ikke å dy meg ;):oops: )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...