Jump to content

Jakt på gås fra holme i Agder, når kan jakta starte?


BGOS

Recommended Posts

Hei

Jeg disponerer ei hytte på ei lita øy i Vest-Agder. I hele sommer har det vært rikelig og jevnlig besøk fra både ender og gås noe som har vært ganske frustrerende siden jakta ikke har startet.

 

Jakta på grågås starter som kjent 10.8 i hele landet, med noen unntak. Det står bl.a: med unntak av Den frie jakten på hav og fjord, jf viltloven § 32, fra svenskegrensen til og med Vest-Agder fylke Den frie jakta på hav og fjord starter ikke før 10.9.

 

Mitt spørsmål er om jeg kan jakte grågås på øya fra 10.8 eller må jeg vente til 10.9? Jeg har tillatelse fra grunneier til å jakte på øya så lenge jeg følger jakttidene.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Dersom gåsa beiter på holmen så regner jeg med at jeg kan skyte den fra og med 10. august.

 

Det har seg nemlig slik at nesten hver eneste gang vi har vært på hytta fra midten av mai, så har det vært 6 grågås som har vært og beitet på gressplenen rundt hytta. De vagger raskt av sted med en gang de ser en bevegelse, og det er ganske morsomt å se hvordan de vagger på rekke og rad bortover brygga før de svømmer av sted.

 

Bare en gang har de tatt til vingene, da vet jeg ikke hvem som ble mest skremt av meg eller gjessene

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Låner denne litt siden det egentlig er samme sak. Så når det står i jakttidene at "den frie jakten på hav og fjord" starter 10/9 fra svenskegrensen til og med Vestagder, så er det altså fri jakt på sjøen fra de andre respektive jaktstart-datoene i øvrige fylker?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...