Jump to content

Haglepatroner


Vaquero

Recommended Posts

normal_Haglepatroner.JPG

Det er laget mye rart, det er det ingen tvil om. Her er en liten serie med haglpatroner. Helt til venstre en vanlig 22LR. som referanse.

Så kommer det en raring som nr.2, en rosa liten tass med eikenøtt stempel i bunnen (tysk). Deretter en ikke uvanlig CCI patron og en vanlig kal,22 trostehagl. Patron nr. 5 er en vanlig 9mm. trostehagl.

Til sist en morsom 9mm. variant med papphylse, denne er merket E (ELEY) randtenning. Det jeg egentlig lurer på er om noen har sett denne lilla rosa pappatronen og vet litt om når den forsvant fra handelen? Jeg har aldri i min levetid sett pappalternativene på bildet i handelen. Hva skal man si om den lille rosa patronen: Godkjent for jakt opp til humles størrelse, men dog ikke humle :lol:

Noen her som vet litt mer?

Link to comment
Share on other sites

Haglepatronene med papphylse i kaliber 22 og 9 mm var vanlige og kunne kjøpes i stort sett alle sportsforretninger på 1960-tallet. De med metallhylse er jo fremdeles i salg, men ikke i Norge pga. blyforbudet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok at slike patroner i papp/papir var i handelen til etter 2.VK. Kan ikke huske å ha sett riktig gamle slike i helmetall. Jeg har endel kataloger fra den aktuelle tiden men problemet med dem er at illustrasjonene ble brukt om og om igjen.

 

Har et bilde som jeg tror har vært vist på forumet tidligere som viser endel slike patroner som jeg la i en kassett. Samler egentlig ikke på dem men de er artige og tar liten plass.

 

DSC03794_zpsfb2612cc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...