Jump to content

308win kort pipe, N550?


sebek

Recommended Posts

Til nå har jeg brukt n140 til all lading i 308(rem700 43 cm løp,-skyter alltid med demper), men jeg får akseptabel presisjon kun med slappe ladninger(ca. 25% opp på stigen). Skyter stort sett 165/168gr kuler. Plan a var å prøve ut n540, men det har vært vanskelig å få tak i her i Trondheim ei stund. N550 fins rede tilgjengelig. Jeg har sett rundtomkring at siden 550 er tregere kan det by på problemer med ufullstendig forbrenning i korte piper. Er dette et aktuelt problem i mitt tilfelle, med 43cm løp i 308?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt N550 i flere år, i både korte og lange piper. Ladningen er 49grs, uansett kule, fra 155 til 185gr. Det er sikkert noe krutt som ikke forbrenner, men jeg får både gode hastigheter og god presisjon.

 

Tar meg i å lure på hvor du har sett at N550 gir problemer? Jeg har skutt tusenvis av skudd med N550 i 308 Win, og Lapua lister ladninger med det for nær alle kulevekter. Det er stort sett det kruttet en får best hastighet med, av Vithavuori sine.

 

K

Link to comment
Share on other sites

N550 er et glimrende krutt til 308 i kulevekter 150 grains og oppover.

I min 40 cm korte pipe i 308 er det et godt munningstrykk og jeg bruker bare Magum dempere eller dempere av høykvalitet da disse får litt "juling"

 

Sliter du med presisjon foruten når du har slappe ladninger, ville jeg jobbet litt med settedybden var jeg deg.

Uten å ha testet, synes jeg ikke det er forskjell på N540 og N550 mht munningstrykk, men N550 synes å gi best resultat på kulevekter over 150 grains.

N550 ligger ca midt i mellom N150 og N160 i brennhastighet, N540 i mellom N140 og N150.

Link to comment
Share on other sites

l du opp i 49-50grn området så trenger du ei lang krutt trakt

tror vi må sammenligne et eller annet Slurry, for jeg hiver 50grs oppi med kruttmål, uten hverken tid eller fallhøyde, da står det ikke krutt opp i halsen en gang.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill! Når det gjelder settedybde har jeg ikke eksperimentert noe særlig, går jeg over 70,9mm får jeg problemer med matinga pga størrelsen på magasinboksen.

Det blir N550-handel, så får jeg håpe det blir tilstrekkelig rom i hylsa :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...