Jump to content

Baikal side by side


Josk

Recommended Posts

Hei. :)

 

Lurte på om noen hadde kjennskap til ei Baikal hagle jeg har hatt liggende en stund. Modellen heter IJ 58 MA

Vet den er noen år men ikke hvor gammel den er, trolig fra 70 tallet, den ser nesten ikke brukt ut og ser ut til å være av bra kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Super hagle, jeg har en slik selv med valgbar ejektor/ekstraktor, som stilles om ved å vippe opp eller ned en liten fjærbelastet dings i forskjeftet. Lett og fin og velbalansert i motsetning til hva enkelte sier generellt om Baikal. Min veier 3070 gram som er omtrent på grammet det samme som en "finere" AYA sideligger jeg også har. Min er meeeeget trangborret, 0.67 0g 0.69 målt med tommeinstilling på skyvelæret og det tilsvarer turkey og ekstra full, noe som er helt utmerket på sjøfugl og gåsejakt.

Modell 58 er den første modellen av denne klassiske sideliggeren og er vel ranket som den grommeste.

Si ifra om du vil selge den :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjekt å høre andre som har samme hagla, tror de ble produsert fra 1958 men hvor lenge de produserte denne modellen vet jeg ikke. Målte løpet inni med skyvelær det viste 17mm på det trangeste løpet og knapt 18mm på det andre, hvor trangt det er, er jeg ikke sikker på men det var trangere en på de andre haglene jeg har. Målte på ny hagla en Browning B725, den trangeste choken og den var håret viere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Star Baikal s/s som heter IJ-58 MAE Made in USSR med 1/2 og 1/1 trangboring, automatisk sikring, 2avtrekkere og velgbar ejektor/ekstraktor, det er ikke mange nye hagler i dag der du får ett så godt utvalg  :D

Aner ikke produktår, kjøpte den brukt i 1992 og elsker den enda, selv om jeg har en enkelløpet Baikal IJ-18 og en pumpe fra Mosberg (elsker forresten alle mine våpen :mrgreen: )

IJ-58en min måler jeg til 17,2mm åpning i det trangeste løpet og IJ-18 måles til 17mm så det er ganske likt, jeg vil vel kalle det full trangboring og enda trangereboring :mrgreen:

Mine er brukt MYE ved vann og salt sjø og har aldrig vært plaget av rust av den grund, tørker bare av dem med en oljet fille 8)

Treffer også godt med dem begge på leirduebanen etter at jeg monterte tykk rekylkappe på dem for å få litt lengre kolbe.

Selger dem aldrig, det blir arv til barna når tiden er der.

 

Begynn å bruk den så du får oppleve hvor godt disse billige brukshaglene fra Baikal egentlig er produsert, godt stål og god tilpassning er gjennomgående på disse gamle arvestykkene.

Bruk den og la den glede deg :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Baikal NX-27E-IC OU som jeg kjøpte på 90 tallet, bra hagle dette også men IJ58MA virker å være av bedre kvalitet.

 

Skal prøve ut haglen så snart jeg får tid, tror jeg avventer med å bruke stål :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ikke stål på jakt, bare på leirduebanen og da i det åpneste løpet i IJ-58'en.

I enløpern IJ-18'ern er jeg jo naturligvis henvist til å skyte med full trangboring da det er det eneste som er der :winke1:

Det er så tykkt med stål i løpene at å skyte noen slappe leirdue amo i disse børsene anser ikke jeg som noen risiko, men igjen, dette er mine valg.

På jakt går det i vismutt og tungsten-matriks, men denne har vært problematisk å få tak i så de to siste årene har bare vært vismutt og det har gått bra jaktmessig når jeg ikke strekker holdene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...