Jump to content

Opplæringsjakt på statsgrunn


tiur666

Recommended Posts

Det har seg sånn at jeg lovet guttungen på 15 år en tur på rypejakt om han gjorde det bra på tentamen.

Det var tydeligvis den inspirasjon som skulle til , i dag kom han hjem med 5+ på engelsk tentamen og klar for tur til rypeland :forvirra:

 

Et løfte er et løfte og vi skal på tur til høsten :D Da jeg ikke har jaktet mye på statsgrunn før lurte jeg på hvordan man gjør det med jaktkort. Regner med at jeg må ha kort, men får jeg eget kort til jr ?

Han tok prøven i fjor og har vært med under opplæring i hele fjorårssesongen( mange turer), han har vært med uten våpen fra han satt i bæremeis så iveren er det lite og si på.

 

Hadde håpet at vi kunne gått med børse begge to for eksempel med 10-15 meters mellomrom og hatt våre avtalte skyte sektorer. Det var slik vi gjorde det etter skogsfugl her hjemme i fjor og det fungerte supert.

Med oransje vester og ikke mer en maks 20 meter imellom følte jeg at jeg hadde full kontroll.

 

Håper på svar fra noen som har bedre greie på lover og regler rundt dette en meg da jeg ikke har lyst til og gjøre noe som ikke er etter boka.

 

Om noen har råd og tips til spennende områder tas disse imot med takk ser ikke for meg og reise lengere nord en Nordland.

Link to comment
Share on other sites

Om han har jegerprøven er det ikke no problem å gå på jakt ilag, han er jo per def en vanlig jeger å kan gå alene på jakt, våpen kan han kjøpe selv, om ikke han gidder det kan han låne hos noen, på statsgrunn koster det 210 kr for årskort på småvilt, om de ikke har gått bort fra den ordningen iår, plasser sør for Nordland kan jeg ikke hjelpe med desverre

 

Sent fra lomma

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...