Jump to content

Mauser K98k


derp

Recommended Posts

Heia.

 

Har så lenge jeg kan huske alltid vært fascinert av gamle våpen og planen er å en dag få tak i en K98k, men etter litt googling så har jeg ikke funnet så mye informasjon om det.

Hvor og hvordan kan jeg finne et slikt våpen i Norge?

 

Har også sett lest på et par engelske sider at det er litt vanskelig å få tak i ammunisjon?

 

Er ikke helt "inne" i skyte miljøet ennå, så vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem eller hvor jeg skal lete :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du mener originale K98k i 7,92x57mm IS så er ammunisjon dyrere enn 7,62x63mm (.30-06 Springfield), som K98kF1 ("HV-Mauser", altså K98k ombygd i Norge etter krigen). Men det er ikke så vanskelig å få tak i, de fleste sportsbutikker som fører ammunisjon selger jaktpatroner i kaliberet.

 

Du kan finne en original en på f.eks Finn.no eller QXL.no. Du kan også spørre på lokale butikker.

 

Husk at du må ha bestått jegerprøve for å kunne søke om å eie en K98k til jakt. Du må også ha et FG-godkjent skap for enten hele våpenet eller vital del (sluttstykke).

Link to comment
Share on other sites

Våpenet du er på utkikk etter er relativt lett tilgjenglig. Ca 1000kr for en som er ombygd til 3006 (ammo lett tilgjenglig) eller fra 3500 og oppover for en i orginalkaliber 8x57. (Ammo fortsatt greit tilgjenglig men noe mer kostbart enn 3006). Her i landet er helt klart ombygde i 3006 det vanligste. Foreslår at du kontakter ditt lokale skytterlag eventuelt jegerforening for å komme igang med skytinga.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en K98k, så skal denne så klart være i original kaliberet 7,92x57IS! Dersom en slik ikke finnes i Norge, så er det massevis av denne typen ut i Europa, og det ofte i topp tilstand og meget rimelig :-)

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...