Jump to content

Briller med utskiftbare glass, hvilken farve...


Papi

Recommended Posts

...til hvilken forhold? Kan noen opplyse mer om dette?

 

Til min skyting nå, både ute og inne, har jeg vært mest vant med gule glass, det har fungert i alle år, men etter en øyeoperasjon, har øynene vært mye mer ømfintelige for sterkt sollys, og jeg ser dårligere i mørket, men blir nærmest blendet av for eksempel lys i taket i tuneller o.l. Legen har ikke kunnet hjelpe meg her. Forslag?

 

Og hva fungerer? Jeg vil ha noen nye briller, der jeg kan skifte ut glass for de forskjellige lysforhold. Disse må ha utskiftbare glass, og ikke minst tåle å bli litt misbrukt, da disse blir brukt til... Alt. I hovedsak skal disse brukes til skyting i tørt og røft klima, men også alternativ bruk, som bil- og sykkelkjøring under hjelm, i røft terreng o.l.

Link to comment
Share on other sites

Mulig dette er gammelt nytt, men:

Kjøpte noen ganske rimelige solbriller med flere sett solbrilleglass, inklusiv skyteglass. Fulgte også med tom "innfatning" for vanlige brilleglass som kan poppes på under solbrillene.

 

Dette var fra et "militært overskuddslager", og prisen var meget rimelig.

 

Fargene må du nesten prøve ut, eventuellt sammen med vanlige briller under.

 

Medfølgende innfatning til "vanlige briller" tar du med deg på ferie til lavkostland, besøker optiker, og vips har du ekte briller + solbriller, eventuellt skytebriller.

 

(Norske optikere sender sine målinger til leverandør på Filipinene, brilleglass blir slipt og tilpasset kundens øyne, så sendt med ekspresspost til Norge. I 2009 fikk jeg vite at en annerkjent optiker hadde kostpris før frakt på ca 70 kr for standard brillelinser. Jeg betaler selv rundt 200 for et par brilleglass i sørøsten, da hiver jeg på det som er av coating osv.)

 

Planlegger tur innom militærutsalg i slutten av juni, kjøper 2 solbrille sett denne gangen.

 

Eneste som er litt herk med forsvarets solbriller er at de dugger litt mer enn man skulle tro.

 

Ellers: Ypperlig som skytebriller, kjørebriller, flybriller (samme effekt som skytebriller), mørke solbriller, briller som må flippes raskt opp, eller kunne henges rundt halsen.

 

Rimelig nok til å prøves ut, og til å få litt juling under bruk.

 

Funker det ikke: Gi/selg de til noen som ikke MÅ ha pilotbriller anno 2014.

 

Lykke til!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...