Jump to content

Haglepatroner i slugløp?


potet

Recommended Posts

Etter mye snoking har jeg fått svar på at man kan bruke slug ammunisjon i et vanlig hagleløp, men hva med å gå andre veien og skyte hagl gjennom et riflet slugløp? Er det en dårlig ide som lett fucker opp hele løpet, eller går det fint?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg nettopp har handlet meg en Rem 870 express. Men den er jo omtrent like lang som den første bien min, så jeg snuser på et 18" løp til jakt i tett skog, og skulle gjerne sett at jeg kunne bruke slug med relativt grei presisjon, men har også lyst til å kunne bruke vanlig hagl...

 

Sikkert litt rotete skrevet, men jeg tror jeg fikk frem hovedpoenget ;)

Link to comment
Share on other sites

Rifla løp brukes bare til sabot slugs med plastkopp som skal gå med rillene, og du får smultring skuddbilde med hagl med et sånt løp. Foster eller Brenneke slugs skal skytes glattløpet og da kan du også selvfølgelig bruke hagl. Det finns 18 tommere med fast åpen sylinder, kvart, halv eller utskiftbar choke. Sjekk på midway.no

Link to comment
Share on other sites

Rifla løp brukes bare til sabot slugs med plastkopp som skal gå med rillene, og du får smultring skuddbilde med hagl med et sånt løp. Foster eller Brenneke slugs skal skytes glattløpet og da kan du også selvfølgelig bruke hagl. Det finns 18 tommere med fast åpen sylinder, kvart, halv eller utskiftbar choke. Sjekk på midway.no

Nå har jeg kikket en del på midway, men dette er mildt sagt forvirrende. Det er jo 600 forskjellige løp så jeg går meg litt bort i jungelen av "improved cylinder", "full turkey choke", "rem choke" og fandens oldemor.

 

Det jeg leter etter er: 12/76, 18-20" løp, riflesikter og muligheten til å bruke vanlige haglepatroner uten å spre svermen så mye at jeg likegodt kunne kastet haglene etter fugl og småvilt samtidig som jeg kan bruke slug mot større dyr uten å kløyve løpet (vet ikke om det kan skje, men jeg er mildt sagt helt fersk i hagleverdenen)

 

Om noen kunne gi med et dytt i riktig retning så hadde det blitt satt stor pris på :oops:

Link to comment
Share on other sites

Her er et kortere 870 "Police" løp med riflesikter og imp cyl choke (kvart choke) som kan brukes med hagl til småvilt på 20-25 meters avstand.

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/496356&ff_pos=3&ff_origPos=3&ff_simi=98.97&ff_TrackGUID=538474DD-15F4-A5F6-7953-1414141B4E31

 

Og her er samme løpet med modified (halvchoke) som gir et godt treffbilde med hagl på 35 meter.

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/921370&ff_pos=2&ff_origPos=2&ff_simi=98.85&ff_TrackGUID=53884F1A-3913-5CA4-A9E3-1414141B7DE3

 

 

Disse løp har spesialbehandlet overflate, slik at de ruster mindre enn 870 Express modellene. Husk at du kan skyte Brenneke og Foster slugs i alle trangboringer pga at kulene har riller som deformeres ned inni løpet, men personlig går jeg ikke trangere enn halv choke pga slitasje på våpen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Hassel & Furuoglyng: Awesomeness :D Takk for linker.

 

@Okhotnik: Det er nok ikke en dum løsning i det hele tatt, sånn rent bortsett fra at jeg nettopp har kjøpt ny pumpe, og gjerne vil leke litt med den før jeg evt går til innkjøp av O/U ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...