Jump to content

Alternativ crimp på revolverpatroner.


korporal

Recommended Posts

Sitter å funderer på krymping av revolverpatroner i 550'n. Kaliberet er 45 Long Colt. Tanken var å kjøpe den lee factory crimp dia for å slippe å trimme hylsene like lange, for jeg hater å trimme hylser! Når jeg fikk lee delux diesettet med factorycrimpen viser det seg at dette er en taper crimp. Det kan se ut som det er bare i rifledier det fungerer etter collet prinsippet.

Tanken slo meg med en gang at jeg kan kjøpe en 45/70 factory crimp die å prøve å kappe den/slippe den ned til å passe 45LC.

Noen som vet om det finnes andre kalibere som er bedre utgangspunkt?

 

Korporal

Link to comment
Share on other sites

.45-70 bruker .458-diameter-kule, ikke .450/.451/.452 som er vanlig i .45LC og .45ACP. Hvis du lader normale .45 LC-ladninger, og ikke sikter deg inn på Magnum 2, så kan du bruke taper-crimp. Dvs kjøp en isetter/krympedie for .45ACP eller .45 WinMag (ikke .458 WinMag - det er en riflepatron.). Har du testet at factory-crimp-dien din ikke funker? F.C. er vel egentlig ikke ment som den enste krympedien, men en du kjører patronen igjennom etterpå får å sikre at den har fabrikk-spec på ytre mål og krymnp.

 

Jeg har forøvrig ladet mye revolverpatroner (.44 Mag og .357/.38), har fortsatt tilgode å frese de hylsene. Krymperillene var såvidt romslige på de kulene som hadde dem at noen tideler i avvik ikke spilte noen rolle.

 

Viktigere enn å ha brutal krymp er at kalibreringsdien er korrekt justert. den reduserer hylsa sin diameter og gir hold på kula hele veien. Krympen, spesielt rullekrympen folder bare inn termostuten man lager før kuleisetting.

 

Når man nærmer seg rifletrykk og hastighet, trenger kula alt hold den kan få, og da har aggressiv rullekrymp noe for seg, men til vanlig er det best å være moderat. Blir ikke presisjon dersom man snører hylsa rund kula som enden på en smellbongbong.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Lee Factory Crimp for riflepatroner og Lee Carbide Factory Crimp for pistolpatroner er ikke samme type verktøy. FC krymper bare munning, CFC sizer også ned hylsa og er etter min mening en nødløsning man helst bør unngå. I verste tilfelle kan kula bli sizet ned i samme slengen, da er hylseholdet umulig å forutsi og presisjonen er som regel borte.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg studerte litt på den carbide ringen i Carbide Factory Crimpen. Jeg er ny innen pistol lading men har ladet til rifle i noen år nå. Har ladet en del til 30-30 så jeg har litt erfaring med crimp.

Hva er egentlig poenget med den carbide ringen i krympe dia? Etter hva jeg kunne forstå hadde den omtrendt samme funksjon som et kontrollverktøy. Altså, kjører man patronen i gjennom den går den garantert i våpenet. I lee deluxe settet er det jo taper crimp både i kuleisetter dia å i den carbide fc dia? Er jo lettere å justere krympen i egen die siden det ikke får noe konsekvenser for COL.

Røske ut carbie ringen?

 

Vet fra lading til 3030'n at hylselengde hadde en del å si på både utviding av hylsemunning og taper crimpen. her var det dog snakk om mantlede kuler (FTX)

Her er det jo snakk om blykuler med litt romslig krympespor så det kan hende det går bra. Er i prossesen med å skaffe "nødvendig" utstyr så har ikke ladet noe enda.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig poenget med den carbide ringen i krympe dia? Etter hva jeg kunne forstå hadde den omtrendt samme funksjon som et kontrollverktøy. Altså, kjører man patronen i gjennom den går den garantert i våpenet.

Sånn har jeg forstått det. Denne går også over hele patronen, og ikke bare munningen, slik en konvensjonell krympedie gjør. Patroner som har gått gjennom denne dien får av og til litt colaflaskefasong. Dvs den klarer å klemme inn hylsa litt under prosjektilet. Høres umulig ut all den tid carbide-ringen er rimelig statisk, men misstenker at kula fjærer tilbake etter at den er skviset mens hylsa ikke gjør det.

 

I lee deluxe settet er det jo taper crimp både i kuleisetter dia å i den carbide fc dia? Er jo lettere å justere krympen i egen die siden det ikke får noe konsekvenser for COL.

Hvis du har 4 stasjoner eller mer i pressa de, så er de gunstig å sette kula i #3 og krympe i #4. Spesielt med blykuler. Det går helt greit å gjøre begge dele, men man risikerer at man barberer litt av kulene. Sånn sett kunne man hatt 2 like dier, hvor den ene er satt så høyt at den ikke krymper i det hele tatt, men samtidig kulestempelet så dypt at det skyver kula ned til rett dybde. Siste post blir da en krympedie hvor kulestempelet er tatt ut, slik at du kun utfører krymp.

 

 

Vet fra lading til 3030'n at hylselengde hadde en del å si på både utviding av hylsemunning og taper crimpen.

30-30, spesielt hvis du skyter en bøylerifle, strekker seg ganske mye. Mekanismen er ikke så sterk som en boltmekanisme, og gir seg litt i skuddøyeblikket, og da strekkes hylsene. Derfor er det gunstig å trimme disse. Revolverhylser strekker seg nesten ikke i det hele tatt.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

misstenker at kula fjærer tilbake etter at den er skviset mens hylsa ikke gjør det

Og jeg mistenker at kula ikke fjærer stort mer enn hylsa. Du ser ut til å forutsette at dia ikke kan gjøre god ammo dårligere, og det er det ingen grunn til å gjøre :mrgreen:

 

Jeg har sett de diene skjende ellers god ammo så skytter fikk forkiling, så at de gir noen som helst garanti for god funksjon er en sannhet med modifikasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke ment som et kvalitetsstempel. Tvert imot, jeg bruker ikke den dia mer. Jeg bare observerer at hylsene får timeglassfasong av og til, gjerne med en innsnevring akkurat der kulebasen slutter. All den tid hele patronen blir kjørt gjennom en ring med lik diameter, så burde ikke det kunne skje medmindre kula fjærer litt tilbake igjen, men jeg er åpen for teorier. At den fjærer litt tilbake betyr heller ikke at den er tilbake til opprinnelig dimensjon. De fleste hylser er svakt kone, det bidrar sikkert også. Vurderer å bruke min kun som kuleisetter dersom stempelet er langt nok.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jaja men siden jeg da har denne dia kan jeg vel bare fikle ut carbide ringen så har jeg en ren krympedie? Eventuelt slipe den opp noen hundredeler for å beholde styringen den gir. Skjønner forsatt ikke poenget med den karbidringen.... er det ment at den skal være med å krympe hele hylsa intil dia? Er det det dere sier? Er ikke hylsene litt koniske da? I bruksanvisningen står det at den er en slags fail safe å at man ikke kan forvente at den berører på langt nær alle patronone.

Link to comment
Share on other sites

Ja, den er ment som en sikkerhet mot bulker laget under isetting/krymping, men kombinasjonen av litt tykk messing og litt overdimensjonerte kuler kan gi problemer. At hylsene ofte er litt koniske blåser man regelrett i når det gjelder carbide-dier, da må en ha fullengdedier som er mye dyrere og i praksis krever smøring uansett materiale.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den skal hindre at patronen blir for feit til å kamre i våpenet. For at den skal passe alle våpen har den antakelig miniumsmål. Dvs messingen får mye mer deng enn nødvendig. Hylsa har allerede blitt presset til riktig størrelse i kalibreringsdia. Dersom prosjektilene dine er litt overmåls forsøker denne kontrapsjonen å skvise den ned til miniumsmål.

 

Det er en belte-, bukseseler og kjeledressløsning.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...