Jump to content

Ammo til Harejakt


Bein

Recommended Posts

Skal på min første harejakt neste uke og teste ut hunden min :)

 

Aldri skutt etter hare med hagle så litt usikker på hvilken ammo jeg skal velge.

Har endel "et eller annet Bismuth" 32gr 5´ere liggende, duger disse eller må jeg ha noe grovere ?

 

Hva bruker dere der ute ?

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Bismuth nr 4 er som regel fint. Ellers er heavyshot i samme størelse bedre.

 

Skal du bruke stål liker jeg å gå ned til 3 eller 2, men i bunn og grunn prøver jeg å unngå stål så langt som mulig når det kommer til dyr som beveger seg på bakken - har man opplevd rikosjett en gang så lærer man av det... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Bakdelen med hevishot er hardheten jo, derfor jeg nevnte dette med rikosjett som er ille nok med stål (jeg vet ...)

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg savner bly noe veldig! Så langt i år har jeg lagt ned en del harer og brukt vismut nr 4, det duger det men frekvensen av behovet for et skudd nr 2 er i mine øyne for høyt... :( Når jeg har brukt hevishot (der terrenget tillater dette) har haren uten unntak gått rett ned - mulig det er tilfeldig men min erfaring er god med denne på hare.

Link to comment
Share on other sites

noen som kansje har prøvd rio Venatum bi på hare som kan gi en tilbakemelding på det?

Har ikke prøvd Rio, men jeg skjøt forleden år en hare med 28g Eley VIP vismut #5 i kaliber 20. Hold ca. 20m. Den døde uten noe tull, den. Jeg er forøvrig ingen harejeger, men jeg skyter de harene som er dumdristige nok til å hoppe min vei når jeg er ute med hagla ;)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar..

 

Så en siste ting,

Hvis Beagle´en min skulle være så flink å finne en hare, og jeg skulle være så dyktig at jeg klarte å felle den.

 

Har noen lyst til å gi meg en god og grundig forklaring på hvordan og hva jeg skal gjøre med den?

Fra jeg plukker den opp til den henger på hytteveggen?

 

Hilsen

Tidenes ferskeste harejeger! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Kortversjonen : legg haren på rygg og snitt opp buken forsiktig slik at du ikke kutter opp tarmer e.l. Når buken er åpnet fjerner du ALT av tarmer, lunger og annen innmat - og haren er klar til å henges opp. Er i grunn ikke verre enn det. Husk å påskjønne bikkja litt innmat da - men ikke tarminnhold, da får du en kveld du ikke glemmer med det første... :wink:

 

Et lite "triks" : litt innenfor anus klem på tykktarmen slik at avføring som måtte ligge der kan presses ut. Kutt deretter av tykktarmen omtrent på samme sted hvor du startet å klemme. Da blir det litt mindre "griseri" når du skal slakte haren i etterkant - som jeg antar du da heller ikke kan?

Link to comment
Share on other sites

Da blir det litt mindre "griseri" når du skal slakte haren i etterkant - som jeg antar du da heller ikke kan?

 

ehh, stemmer det ja !

 

Hvor lenge skal den henge og kan slakteprossessen forklares ?

Hva som er spiselig og ikke spiselig på den må jeg vel finne ut av selv ? :lol:

Link to comment
Share on other sites

legg haren på rygg og snitt opp buken forsiktig slik at du ikke kutter opp tarmer e.l. Når buken er åpnet fjerner du ALT av tarmer, lunger og annen innmat - og haren er klar til å henges opp. Er i grunn ikke verre enn det.

Jeg liker å kløyve bekkenbeinet fra undersiden når jeg har vommet ut for å få ut endetarmen. Det blir litt mer delikat å henge den når jeg veit at endetarm og annet rask ikke ligger og godgjør seg inni bekkenet. "Ringing" av rævhølet som man gjør på hjortevilt blir litt mye finpirk etter min smak.

 

Ang. flåing/slakting: Snitt skinnet rundt kroppen midt på, som et belte. Ta tak i skinnet, dra i hver sin retning. Del fra bekken med lår og kløyv bekkenet helt så du får skilt lårene fra hverandre, del fra bøger, klipp av sider og del ryggen fra nakken. Ferdig. Ikke mye vanskeligere enn å dele opp en grillkylling før du spiser den ;) 40 døgngrader er alltid et greit utgangspunkt for mørning av kjøtt, så tilpasser du derfra etter egen smak og behag. Filetene på ryggen er magre og møre, de kan gjerne steikes rosa. Lår og bøger inneholder mer bindevev og passer best i ei gryte. Nakke, skanker (legg/underarm) og sider er kraftkjøtt.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som kan være lurt, er å tømme blæra på haren før du begynner som kirurg.

Dette gjør du enkelt ved å løfte opp langøre i hue, og legge ryggen inn mot lårene dine ganske lavt og stryker haran hardt fra brystbeinet og nedover.

Da slipper du urin inne i Jøsse visst du er litt uheldig med kniven.

Og 5er haggel holder tidlig i jakta på normale avstander.

Men det ser ut til at den hvite frakken er mer hardskutt.

 

Ps. skitt jakt Bein.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker å kløyve bekkenbeinet fra undersiden når jeg har vommet ut for å få ut endetarmen. Det blir litt mer delikat å henge den når jeg veit at endetarm og annet rask ikke ligger og godgjør seg inni bekkenet. "Ringing" av rævhølet som man gjør på hjortevilt blir litt mye finpirk etter min smak.

 

Enig i dette - selv om jeg fortrekker å gjøre dette når jeg slakter dyret. Akkurat hare må jeg innrømme at jeg ikke lar henge allverden uansett da det som regel ender som grytekjøtt alt i hopet - dog med et lite unntak for skroget som egner seg ypperlig for å koke kraft og senere saus på. Du som er matintr har kanskje selv laget "Hare au vin"? I så tilfelle foretrekker jeg at haren ikke har hengt allverden egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Enig i dette - selv om jeg fortrekker å gjøre dette når jeg slakter dyret. Akkurat hare må jeg innrømme at jeg ikke lar henge allverden uansett da det som regel ender som grytekjøtt alt i hopet - dog med et lite unntak for skroget som egner seg ypperlig for å koke kraft og senere saus på. Du som er matintr har kanskje selv laget "Hare au vin"? I så tilfelle foretrekker jeg at haren ikke har hengt allverden egentlig.

 

Du sier da vel ikke at du misbruker :) Delikatessen: haresadelen til grytekjøtt :(:?:

mvh

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...