Jump to content

S&L Classic DL 6.55, Leupold VX-R 3-9X50 CDS, TMD


wickwire

Recommended Posts

Sitter å ser på en pakke fra jakt og friluft. Ligger inne på tilbudssiden, så håper de fortsatt har på lager. Vurderer sterkt denne pakken om jeg får den i links (blir vel et pristilegg). Men håper på litt info fra dere!

 

Riflen har jeg lest ganske mye om. Sett en del på Tikka T3 Lite, men har nå helt over på denne siden det er en systemrifle. Står "med stålmontasje". Hva vil det si? Er det kikkert montasjen?

 

Demperen finner jeg veldig lite om. Noen som har erfaringer der?

 

Kikkerten står det lite om retikkel og lignende? Er det en kikkert å anbefale? Bruksområde vil primært være revejakt i starten.

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=26232 Pris: 19500 er det da inkl. montering av demper?

Link to comment
Share on other sites

Schultz & Larsen lager fine, presise rifler med godt avtrekk. Leopold vxr er en av toppmodellene til leopold, og vil med 50 linse fungere greit på åtejakt. Har ikke praktisk erfaring med dette utstyret selv, men kjenner andre som har vært fornøyd med denne rifla, og demperen er ok, dog litt tung. Stålmontasje er mer stabilt og tåler mer "bank" enn f.eks alu.

En helt grei pakke som vil fungere på alt norsk vilt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si dette er en pakke som er mer enn grei. Det er en utmerket rifle, en god kikkert og en demper som er bra nok. En skikkelig god pakke som duger for all slags jakt.

 

Prisen er også helt grei hvis du regner litt på hva de enkelte delene koster, så jeg vil si dette er et helt greit kjøp. Det er ikke noe røverkjøp, men det får du heller ikke så lenge du handler nye ting fra butikk. Du får en god pris på en god pakke. Forvent god presisjon, en kikkert som gjør jobben mer enn bra nok i de aller aller fleste situasjoner, en demper som demper godt, men et våpen som er ganske langt å drasse med seg i skogen med demperen påskrudd. Det siste er litt pes synes jeg, og jeg har derfor kappet pipene på jaktvåpnene mine, men det blir en smakssak, og noe det er bedre å erfare selv mener jeg. Det er ikke SÅ dyrt å kappe og gjenge hvis du skulle få lyst til det senere, og du mister ikke akkurat noe vilt av å jakte med en lang rifle ei stund. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Pratet med Arendal i dag. Utrolig god service og svar, men sitter igjen med et sprøsmål.

 

Han sier de i utgangspunktet leverer kikkerten uten CDS, da de færreste faktisk ønsket dette. Pga. ulempe med feilsilling under jakt og ikke. Men forstod at det var mulig å få det om jeg ønsket.

 

Hva er best på dette området? Blir å dra til Asker i morgen, så håper på litt input før det.

Link to comment
Share on other sites

CDS betyr Custom Dial System. På godt norsk, kulebanekompensator. Imidlertid er ikke dette som hos andre merker. Man må ha en slik "Custom Dial" for hver kule og hver ladning. Man får en gratis første gangen man skal ha. Deretter koster det noen kroner.

 

Med andre ord: Skyter du med tre forskjellige kuler, feks varmint, trening og storviltjakt, må du ha tre slike tårn.

 

Selv har jeg latt være å bestille til min VX6. Ser ikke poenget da jeg aldri skyter på hold utover 200 meter likevel.

 

Sakset fra Leupold: "CDS (Custom Dial System)

 

Leupold CDS™ models allow you to quickly dial your elevation to different sight-in ranges with a custom adjustment matched to your specific ballistics information. The CDS dials change out easily, allowing you flexibility with different loads, conditions and calibers.Every CDS dial features ¼-MOA click increment finger... "

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Trodde det var noe helt annet. Avstandsjustering i meter. Er ikke kjent med kikkertsikter, så da var det god info fra selgeren om at det ikke var anbefalt. Han kunne sikkert tynet en tusenlapp ekstra ut av meg om han mente dette var nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...